Buitendeur in appartement beschadigd en vervangen door opdracht VvE, moet ik die zelf betalen?

2 reacties

Op 1 maart 2017 (!) is mijn deur ingetrapt door de politie. Deze was gevraagd om even bij mij te komen kijken door een collega, omdat zij mij die dag telefonisch niet te pakken kreeg. Omdat ik dat jaar daarvoor met een gebroken heup op de grond lag en ik niemand kon bereiken, maakte zij zich zorgen en was bang dat er weer iets gebeurd was. Helaas had ik deze keer een paar nachten niet kunnen slapen en was op de bank in mijn woonkamer eindelijk in slaap gevallen en heb geen telefoon of deurbel gehoord.
Ik heb de VvE gebeld om te vragen of deze schade bij de opstalverzekering hoorde en wat ik verder voor actie moest ondernemen. Mij werd gevraagd om de timmerman te bellen die voor de panelen in het appartementengebouw zorgt en hij zou dan de deur wel kunnen vervangen of eventueel repareren. En zij zouden dit doorgeven aan hun verzekering. Timmerman is langsgekomen, heeft alles opgemeten en na een paar weken kreeg ik bericht van deze fa. Van Ewijk dat de deur binnen was en vervangen kon worden. Afspraak gemaakt en ik dacht dat alles met de VvE en verzekering geregeld was, want ik had niets meer van hen gehoord.
Ik krijg een paar weken later de rekening van 981 euro of ik die maar binnen 15 dagen wilde betalen, omdat zij deze factuur moeten doorbelasten omdat de verzekering deze schade niet accepteert. Dit omdat het een zaakwaarneming van de politie in de privé sector??
Ik ben in de overtuiging dat deze schade voor de VvE is, omdat de buitendeur een gemeenschappelijk eigendom is van de VvE en ik zelf er niets aan mag veranderen of vervangen. Ik heb zelf geen schuld aan de schade aan de deur. Ik heb vervolgens inlichtingen ingewonnen bij een juridisch loket en die vertelden mij ook dat de VvE deze factuur niet kan doorberekenen aan mij en dat zij zelf deze schade dan moeten verhalen bij de politie en de verzekering inschakelen! Ik heb diverse mails gestuurd, waar ik weinig of geen antwoord op krijg en ik heb de factuur 'on hold' laten zetten. In oktober/november vorig jaar kreeg ik stookkosten terug (306 euro) en direct daarna kreeg ik een brief dat mijn stookkosten van de openstaande factuur worden afgehaald en tevens werden er direct incassokosten ad 122 euro aan toegevoegd. Weer mails gestuurd, mijn stookkosten toen wel terug gekregen en nooit meer iets over die rekening gehoord. Dit jaar krijg ik ook weer 255 euro terug en ook dit keer willen ze deze niet betalen. Meerdere malen dhr. Pronk van de VvE hier over geprobeerd te bellen, maar de man is weg of onderweg en belt ook nooit terug. Totdat ik gisteren een collega van hem sprak en deze heeft samen met de heer Pronk een mail naar mij gestuurd met de mededeling dat ik nog een kans kreeg om deze schade bij mijn eigen aansprakelijkheidsverzekering te verhalen. Wat dus niet gebeurd, omdat ik deze schade niet zelf heb aangericht enz. Dhr. Pronk geeft aan dat hij dit ook moet verantwoorden bij het bestuur van de VvE en dat hij een bewijs nodig heeft dat ik zelf voor de schade moet opdraaien. Vervolgens in dezelfde mail biedt hij mij aan om de factuur en incassokosten in mindering te brengen (uit coulance), maar dat hij dan niet de teveel betaalde stookkosten terug betaald. Kan hij dit dan wel verantwoorden aan het Bestuur van de VvE?? Kunt u mij hiervoor een advies geven.

woensdag 12 september 2018