Wie corrigeert de geschillencommissie?

8 reacties

De auto, die ik kocht voor € 25.645,- bij een bovag-garage, gaf zelf aan dat het tijd was voor een grote beurt (sleuteltje op het display). Daarnaast was het onderhoudsboekje afgetekend bij 28.414 km en bij 65.192 km en de auto had inmiddels 97.783 km gereden. Daarom sprak ik met de verkoper af dat er een grote beurt moest komen.

Op de factuur stond “afleverbeurt” en zij hadden het boekje bij 97.783 km afgetekend. Bij een bovag-bedrijf dacht ik dat het wel snor zat.

In het begin dacht ik nog dat ik moest wennen aan mijn nieuwe auto. Maar hij reed toch wel heel erg slecht.

De garage heeft voor het afleveren remschoentjes voor vervangen. Maar niet, zoals het hoort bij een grote beurt en was afgesproken; oliën vervangen, bougies vervangen, filters vervangen, controleren etc..

Inmiddels was ik veel tijd en duizenden euro’s extra kwijt om de auto op orde te krijgen. Onder andere zaken die bij een grote beurt ontdekt zouden zijn geweest: Afgebroken bouten, oude oliën, versleten remschijven etc. etc..
Helaas vond ik later pas op internet de slechte beoordelingen over het bedrijf. Zij maken er bij verkoop een gewoonte van om de auto niet te controleren en (mondelinge) afspraken niet na te komen.

Aangezien er steeds meer bij kwam kijken moest ik zover gaan om de Geschillencommissie in te schakelen.

Dossiernummer 106699

De uitspraak van de Geschillencommissie is negatief en er is niets meer aan te doen, tenzij ik het ook aan een rechter voorleg. Mij zijn tijdens de zitting vragen gesteld over APK en bedragen. Er zijn echter geen vragen aan het autobedrijf gesteld zoals:
– Heeft u een grote beurt uitgevoerd bij deze auto?
– Was deze auto toe aan een grote beurt?
– Wat doet u normaliter bij een grote beurt?
– Heeft u een grote beurt afgesproken met de cliënt?
– Is het logisch om een auto mee te geven zonder de voorgeschreven grote beurt?

De geschillencommissie acht het niet bewezen dat de garage een grote beurt had moeten uitvoeren. (uitspraak na een week 7-3-2017)
“Er is niet aangetoond dat de ondernemer in gebreke is gebleven” aldus de commissie.

Daarmee zeggen zij:
- De geschillencommissie acht het logisch dat een bovag-bedrijf een auto verkoopt zonder dat deze een grote beurt krijgt. Terwijl er duidelijk uit het onderhoudsboekje is op te maken dat de auto daar aan toe was. Waarom zou ik een auto willen kopen, die toe was aan een grote beurt, zonder grote beurt?
- De geschillencommissie acht het logisch dat er op een bovag auto, die niet bepaald het koopje van de week was, honderden euro’s extra kosten moeten worden gemaakt om een auto in orde te maken. Waarom zou ik er voor kiezen om de problemen zelf op te lossen?
- De geschillencommissie geeft de ondernemer een vrijbrief om over klanten heen te lopen, tegen ze te liegen en ze op kosten te jagen.
- De geschillencommissie vindt het niet nodig om externe facturen bij de garage op te vragen. Daarmee was aan te tonen geweest dat het autobedrijf liegt op de interne factuur.

Het oordeel van de geschillencommissie is niet gebaseerd op hoor en wederhoor.

Dankzij deze commissie ben ik nu nog meer geld kwijt aan de auto omdat ik ook een onjuiste rekening moet betalen aan de garage.
Daarnaast heb ik alle zaken MOETEN laten uitvoeren die nog onder garantie zouden vallen. Zodra de zaak bij de Geschillencommissie aangemeld zou zijn, zou de garantie van de garage stil komen te staan. Ook daar walst de Geschillencommissie gewoon overheen.

Wie controleert de geschillencommissie?

Deze dient onpartijdig te zijn. Tijdens de zitting bleek al dat zij vooringenomen zijn. Oud bovag-mensen garages laten beoordelen is erg onverstandig.

Een garage die echter op deze wijze auto’s verkoopt en daardoor consumenten in de problemen brengt en op kosten jaagt zou gestopt moeten worden. Maar niet door deze vooringenomen geschillencommissie!

Ik heb gesproken met de commissie en zij komen niet terug op hun beslissing.
Een zaak aanspannen tegen het autobedrijf of de geschillencommissie is voor ons niet haalbaar. Wij zijn beide chronisch ziek en na een jaar vol ellende dankzij deze aankoop, kapot. Mijn vrouw, rolstoelgebonden (MS) en afhankelijk van deze auto, kon door alle ellende 5 maanden nergens heen omdat de auto te gevaarlijk was om in te rijden.

Ik heb een klacht naar de commissie gestuurd maar dat heeft weinig zin.
- Wij zijn duizenden euro's extra kwijt die onder garantie hadden moeten vallen.
- Wij hebben wel degelijk een grote beurt afgesproken.
- We zijn ontzettend belazerd met deze auto. (bijvoorbeeld een afgesproken alarm was niet aanwezig)

Wie kan mij helpen om de "onafhankelijke" Geschillencommissie aan te spreken?

zaterdag 1 april 2017