betaling aannemer
Goedemiddag. IK heb een probleem, en wil graag weten wat mijn rechten c.q. plichten zijn in dit verhaal. Ik heb een lekkage, wat moeilijk te vinden is, en heb daarbij een bedrijf ingeschakeld, om dit op te sporen. Zij zouden mij daarna foto's en een rapport opsturen, zodat ik een loodgieter in de arm kon nemen, om die de lekkage op te lossen. Zij hebben mij een rekening gestuurd van 689 euro, ik heb het bedrijf verschillende malen gebeld en gemaild, om het rapport, maar tot nu toe , dat is 3 weken geleden geen rapport en foto's, m.a.w. ik kan geen loodgieter bellen, en zit nog steeds met een lekkage. IK heb 3 weken geleden voor het laatst contact gehad met het bedrijf, en zij beloofden mij het rapport per direct op te sturen, dat is dus niet gebeurd. IK hoor helemaal niets meer van ze, en vraag me af, wat mij nu te doen staat. Heel graag een reactie. Bij voorbaat hartelijk dank. Vr.gr. Hanneke
Tenzij een vooruitbetaling is afgesproken (ook daar zijn wettelijke limieten aan), hoef je pas te betalen als de wederpartij heeft gepresteerd. Je dient dus het rapport te ontvangen. Een degelijk rapport.
Laat dit weten, zonodig in een aangetekend schrijven (en bewaar zelf een kopie van alles en maak ook telefoonaantekeningen). Geef het bedrijf een laatste, redleijke termijn en stel het bedrijf "reeds nu voor alsdan" in gebreke. Stel het bedrijf ook aansprakelijk voor de eventuele vervolgschade (want je kunt nu de schade niet laten herstellen en de lekkages gaan door).
Als reactie dan nog steeds uitblijft, wordt het werk voor een advocaat. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je die ook inschakelen.
By the way: is er al überhaupt een loodgieter wezen kijken? Misschien kan een professioneel loodgietersbedrijf ook een diagnose stellen en de lekkage zonder dat rapport waar je al zo lang op wacht, ook professioneel verhelpen. Wat niet wegneemt dat dat bedrijf dat je hebt ingeschakeld, gewoon moet presteren zoals overeengekomen.
Hartelijk dank voor Uw snelle reactie, graag wil nog e.e.a. uit de doeken doen als ik er U niet teveel mee belast. In juni heb ik dat bedrijf gebeld, en hem uitgelegd dat ik alleen AOW heb, en graag een offerte wil, want als het mij te gortig werd ik er eerst even goed over moest nadenken, waarop hij zei, komt allemaal best in orde. IK kreeg toen na dat telefonisch gesprek, een mail dat zij op 19 juni een afspraak voor me hebben gemaakt. Op die dag kwam er een monteur, en heeft de boel bekeken, gemeten enz. Hij is ongeveer 1 1/2 uur bezig geweest, daarna ontving ik een rekening, waarop o.a. 275 euro voorrijkosten was berekend, en dat die meneer vanuit Brabant kwam, terwijl ik Alkmaar had gebeld, dat vond ik al vreemd. Nu wil het geval dat ik via via te horen kreeg, dat er bij mij in de buurt iemand woont, die dit zelfde werk doet voor bedrijven, daar ben ik mee in contact gekomen, en hij kwam tot een hele andere conclusie, en constateerde dat het lek ergens anders zit, dan wat die de monteur van het bedrijf mij mondeling had medegedeeld. IK vraag me nu ook af, als dat bedrijf ook nog een verkeerde diagnose heeft gesteld, en het rapport zou alsnog komen, hoe los ik dat dan weer op. Die verre buurman wil het voor mij oplossen, maar wil ook graag het rapport zien, wat ik me kan voorstellen. Het bedrijf dreigde mij ook met een incassobureau, waarop ik brutaal zei, dat ik de zaak uit handen heb gegeven, en zodra het rapport binnen is, dat ik direct het bedrag overmaak. Hij wilde weten met wie ik daarover contact heb opgenomen, waarop ik heb gezegd, dat doet niet ter zake. Sorry, maar ik heb gebluft, en vanaf die tijd, hoor ik niets meer van hem. Ik hoop nog een keer op Uw reactie.
Vooral niet betalen als u geen volledig rapport met foto's van de lekkage hebt gekregen. Een prijsafspraak lijkt mij dat je dat van te voren bespreekt. Op papier Zij kunnen van alles rekenen. U bent niet wijzer geworden en zij houden hun handen op zij hebben recht op uw geld. Wat een hoog bedrag ook, daar mag je toch veel van verwachten. En dan nog daarna de loodgieter. Komt bij mij over als oplichting. U heeft van een expert al goede advies gekregen, sterkte op een goede afloop.
herstel
Dank voor Uw reactie. Het blijft mij bezig houden. Ik kan wel blijven afwachten, maar dan weet ik nog steeds niet waar ik aan toe ben. Ik heb me voorgenomen, een brief te schrijven, en daarin vermelden, dat ik op korte termijn het rapport moet hebben, heb ik het daarna nog niet binnen, dan is het bedrijf in gebreke gebleven, en dan beschouw ik onze overeenkomst als ontbonden. Ik twijfel wel of ik er goed aan doe, maar wil graag zekerheid hebben en het afgehandeld hebben. Stel ik hoor daar nog steeds geen reactie op, dan ben ik geen steek verder. Morgen lijkt mij een mooie gelegenheid om er even rustig voor te gaan zitten, en zoeken naar de juiste woorden. Nogmaals hartelijk dank.
Ja je doet er goed aan een termijn te stellen. Indien men kennelijk structureel het rapport niet levert, dan is er het recht te ontbinden. Zij komen immers niet na, dan heeft u ook geen verdere verplichting meer.
Zeker gezien de noodzaak van een lekkage die verholpen dient te worden, kan er ook niet eeuwig gewacht worden. Eventueel kan je het zelfs gooien op bewaarneming (iets dat urgente aandacht behoeft en waar uitgebreid overleg niet meer mogelijk is).
Wel kan je tegen het probleem aanlopen dat er iemand langs is geweest en men zal blijven zeuren dat dat betaald moet gaan worden. Zo smerig zijn bedrijven, die zorgen wel dat er werk is verricht (graag of niet), zodat er een factuur kan volgen. Ongeacht hoe zinvol of zinloos dit werk is en ongeacht wat er precies is afgesproken.
Heel hartelijk dank voor Uw reactie. Ik heb 2 weken geleden een bericht naar het bedrijf gestuurd, met de mededeling, dat als ik binnen een week nog steeds geen rapport heb ontvangen, ik de overeenkomst als ontbonden beschouw. IK heb hierop nog geen reactie ontvangen. Doe ik er nu verstandig aan, om niet meer te reageren, en kan ik dit ook beschouwen als een ontbonden overeenkomst?
Ik vraag me af hoelang ik ze nog de tijd moet geven, ik blijf met die lekkage zitten, maar heb ook geen zekerheid, en heb ook nog niets betaald. Ik hoop nog op een reactie. Bij voorbaat hartelijk dank.
Als u niets hoort, is bellen wellicht nog een optie om eea makkelijker kort te sluiten?