conflict over ontvangen factuur na vervangen hoofdzekering

0 reacties

Maart jongsleden is de hoofdzekering kapot gegaan. Gevolg, het hele huis zonder elektriciteit en dus ook zonder verwarming en met een zwangere vriendin in huis is dat niet wenselijk.
Dus wat heb ik gedaan. De eigenaar van de hoofdzekering gebeld, de netwerkbeheerder. In mijn geval is dat Endinet (woon in Eindhoven).
Endinet zei dat het 75 euro ging kosten. Hier ben ik direct tegenin gegaan omdat ik het onzin vond om voor iets te betalen wat hun eigendom was. Dan moest ik dan maar een klacht van indienen.
Je kunt om dat moment geen kant op en je weet niet beter dat zij langs moeten komen. (weet dat als je zelf aan de hoofdzekering komt -- de zegels verbreekt -- je hele grote boetes krijgt) .
Nu hoorde ik van de monteur die de zekering is komen vervangen dat alleen mensen wonende in Eindhoven dit bedrag moeten betalen en dat het voor mensen buiten Eindhoven GRATIS is.

Na een tijdje krijg ik een herinnering binnen van de factuur. De oorspronkelijke factuur NOOIT ontvangen.
Direct in de mail gekropen (Want bellen ben ik op tegen daar je dan niks zwart op wit hebt staan) en bezwaar aangetekend.
Er zijn verschillende mails over en weer gestuurd en wat je ook aan logische argumenten aanvoert, Endinet blijft bij hun standpunt en dat de factuur gewoon betaald moet worden.

Ik heb in mijn eerste mailwisseling (en enkele daarop volgende mails) verzocht dat zolang het conflict lopende is dat de vordering bevroren zou worden.
Echter sturen ze na de eerste herinnering, direct een aanmaning met daarin de melding dat ze anders de stroom komen afsluiten en/of een deurwaarder sturen.
Afgelopen maandag stonden ook twee medewerkers van Endinet voor de deur. Ze kwamen hun zekering controleren.
Alleen mijn vriendin was op dat moment aanwezig en gelukkig stonden ze met een mond vol tanden toen ze Duits te horen kregen ipv Nederlands.

Mijn argumenten waarom ik vind dat ik niet hoef te betalen:
- het is eigendom van Endinet en waarom zou ik daarvoor moeten betalen. (geven ze zelf ook aan dat het hun eigendom is)
- je hebt zelf geen keuze in hoe je de zekering laat maken ( bij de zoveelste mailwisseling komen ze opeens aan dat ik zelf ook een erkend installateur had kunnen inschakelen, maar wel erg klant onvriendelijk dat ze daarmee achteraf komen. Bij het telefoontje van het melden van de storing hebben ze daar helemaal niet over gerept.. dus onvolledig in informatie verschaffing zijn ze ook. (ik had er zelf maar naar moeten vragen))
- daarom onvolledig in informatie verschaffing
- de netwerkbeheerder bepaald wie er aan de hoofdzekering komt
- de netwerkbeheerder bepaald de consequentie als je er wel zelf aankomt
- als consument heb je 0,0 keuze vrijheid in de keuze welke netwerkbeheerder je wilt hebben, dus daarom hiervoor geld vragen is gewoon machtsmisbruik (je kunt niet anders)
- ze blijven erbij dat er een overbelasting is geweest (hoe kunnen ze dat hard maken; tevens buiten wat verlichting, verwarming, tv stond alleen de wasmachine nog aan)
- wie zegt dat het niet achterstallig onderhoudt is
- hun infrastructuur is hier ouderwets en zwaar achterhaald (bedoel de hoofdzekering van de buren zit ook in mijn meterkast ipv bij de buren zelf)
- ik betaal voor een dienst dat er energie geleverd wordt. Hierin ook een bedrag voor netwerkkosten. Als de hoofdzekering defect is kan de netwerkbeheerder hun verplichtingen van levering niet nakomen. Dus aangezien ik er maandelijks al voor betaal, waarom moet ik dan betalen voor reparatiekosten in hun infrastructuur.

Al om al komt bij mij steeds het gevoel naar boven dat ze misbruik maken van de situatie en dat het neerkomt op MACHTSMISBRUIK.
En op ONGELIJKE BEHANDELING. En volgens mij is dat eerste artikel uit onze grondwet.

Endinet (de netwerkbeheerder) blijft erbij dat de factuur betaald moet worden. En ze blijven bij hun standpunt dat het alleen door overbelasting kan komen.

Tevens werd ik in het verleden maar ff geacht tot twee maal toe thuis te zijn zodat ze de stroom van de buren konden afsluiten/aansluiten.
Ben ik verplicht hen hiervoor toegang te geven tot mijn woning. Zeker omdat het iets betreft wat niks met mij te maken heeft.
Ben geneigd om hen hiervoor alsnog een rekening te sturen voor twee maal een dagdeel voor gederfde inkomsten.

Wat te doen?
Graag heb ik hierin duidelijk advies. Wat mijn rechten en plichten zijn. En hoe ik in deze moet handelen.
Mocht het van nut zijn stuur ik graag de mailwisseling ook door . Maar zet die nog ff hier niet neer.

MVGr. Johan Gits

zondag 3 juli 2016