Mobiel abonnement op naam moeder afgesloten, wat nu ?

0 reacties

Mijn moeder heeft een dagvaarding gekregen om voor de rechtbank te verschijnen.
Ze is 75 jaar en snapt niet hoe dat kan. Ik heb de zaak voor haar bekeken en het blijkt van een mobiele telefoonprovider te zijn.
Mijn moeder vertelde me na enig nadenken dat ze vorig jaar, voorjaar 2010 voor mijn zus (45 jaar) een abonnement heeft afgesloten. Mijn zus (met wie ik weinig contact heb) kon door oude achterstanden geen abonnement meer krijgen. Ze vroeg mijn moeder of zij voor haar een abo wilde afsluiten. Zogenaamd omdat mijn zus er al eentje had en geen twee abo's op haar naam mocht hebben.
Mijn moeder stemde daar mee in en ging mee naar de telefoonwinkel en liet mijn zus met haar ID kaart en pinpas een abo afsluiten.
Mijn zus gaf haar aan dat het abo na 3 maanden op naam van mijn zus gesteld zou worden.

Achteraf blijkt dat mijn zus dezelfde dag de adres- en betalingsgegevens van het abo via de site van de provider heeft gewijzigd in haar eigen adres en banknummer. Dat ging goed totdat ze de rekening niet meer betaalde en de provider het abo opzegde en 2 jaar kosten in rekening bracht. Dat kwam op meer dan 1.000 euro. Kennelijk heeft de provider en het incassobureau de aanmaningen gedurende 1,5 jaar (zo lang is het abo al opgezegd !) naar mijn zus gezonden en is de nu gestuurde dagvaarding het eerste bericht dat mijn moeder persoonlijk gekregen heeft.
Mijn zus heeft grote schulden en kan het abo niet aflossen, hooguit met een paar tientjes per maand en het incassobureau wil van mijn moeder minstens 100 euro per maand zien.
Ze heeft slechts een AOW-tje en kan dat nimmer missen.
Ze is 75 jaar en snapt er helemaal niets meer van.

Wat moet er nu gebeuren ? Ik weet dat mijn moeder er zelf bij was toen het gebeurde, maar ze wist duidelijk niet wat er écht aan de hand was en heeft -veel te goed van vertrouwen- zich laten meetronen en getekend voor het abo.
Zit mijn moeder er aan vast ook als mijn zus niet betaalt ?

zondag 11 december 2011