Uit elkaar met koopwoning 50/50 wat nu ?

3 reacties

Dag Allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende.
7 jaar gelden heb ik samen met ex-partner een huis gekocht.
Sinds vorig jaar oktober heb ik een punt achter onze relatie gezet omdat het voor mijn onhoudbaar werd.
Zei is vanaf 1 maart dit jaar bij haar moeder gaan wonen met de kinderen.
We hebben samen een ouderschapsplan opgesteld en daar zijn we helemaal uit gekomen.
Alleen we hebben ook samen een koop woning waar we allebei 50/50 verantwoordelijk voor zijn.
Ik heb geprobeerd om samen met mijn ex-partner een oplossing te vinden voor ons koop huis.
Ik heb haar een tal van opties voorgelegd om met zo min mogelijke kosten de woning kwijt te raken.
Als we de woning nu zouden moeten verkopen blijven we met een restschuld zitten van ongeveer € 25.000,-
Waar we allebei 50/50 voor op moeten draaien.
Een van de vele voorstellen dat ik heb gedaan is dat ze de aankomende jaren een bedrag van € 7500,- in totaal aflost en dat haar schuld dan kwijt is.
Ik zou het dubbele doen zodat ik over een aantal jaar het huis als nog kan overnemen.
Dit omdat de bank mij nu alleen geen hypotheek verstrekt omdat de woon last te hoog is.
Daarnaast heb ik haar ook het voorstel er bij gedaan dat als ik de woning verkoop dat ze 50% mee mag delen uit de winst tot een max van € 3750,-
Volgens mij geen verkeerd voorstel lijkt mij zo.
Als het huis nu verkocht wordt zal zei met een restschuld blijven zitten van € 12.500,-
Waar ze uit eindelijk niets meer van terug zie.
Maar ook dit voorstel heeft ze verworpen en wilt ze niet.
Momenteel laat ze mij voor alle lasten opdraaien en ze is niet bereid om ergens aan mee te werken.
Dat ik nu besloten heb dat ze 50% (haar deel) mee mag gaan betalen aan de hypotheekschuld.
Alleen nu is mijn vraag bij wie moet ik dit neer leggen bij de bank of bij haar.
En hoe moet ik de stappen nu verder gaan aanpakken om te zorgen dat ze als nog mee gaat betalen aan de hypotheek.

zaterdag 28 juni 2014