wat te doen als men vordering weigert?

1 reactie

Via een pop-up-store in Rotterdam hing wat kunst van mij te koop. Ik huurde in het pand wat opslagruimte en medewerkers hebben gevraagd of ik mijn werk niet in de winkel wilde hangen. Het enige wat ik hoefde te doen was een prijslijstje maken en wat titelbordjes. Dat heb ik gedaan en ben ze een paar dagen later persoonlijk komen brengen. Enige tijd later kreeg ik bericht via via dat er een werk verkocht was. Het was erg onduidelijk om welk werk het ging en even later bleek waarom. Ze waren de prijslijst kwijt en hebben een prijs afgesproken die men zich dacht te herinneren. Het werk stond voor 800 op de lijst, maar is verkocht voor 150 waar men ook nog 20% commissie af heeft gehaald.Na wat heen en weer mailen blijkt dat ze niet van plan zijn het verschil te compenseren. Ik heb hen een brief gestuurd, met een voorstel voor een gereduceerd bedrag, te betalen in 10 dagen (loopt af op 16 febr) op basis van onrechtmatige daad (art 162 boek 6) en wanprestatie. Hierop ontving ik een aangetekende brief van een of andere meneer Neef zonder kantoor, die zich voordoet als jurist. Hij beweerd dat gebruik maken van de diensten van de shop betekend akkoord gaan met een afspraken set dat iedere ondernemer op eigen risico meedoet en de manager niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor fouten of diefstal. Dat is mij nooit verteld en heb ik ook nooit voor getekend. Een claim op grond van een onrechtmatige daad zou daardoor ieder doel missen. Hij had dan toch net zo goed kunnen schrijven dat 17 roze olifantjes alle waar van de winkel voor vogelvrij verklaren? Maar ja, ondanks dat het duidelijk hun fout is, kan ik er iets aan doen voordat zij de shop sluiten (per einde van deze maand)? ze negeren de boel gewoon en de sluitingsdatum nadert.

donderdag 12 februari 2015