huurtoeslag 2010

22 reacties

In 2010 ving ik mijn studerende dochter tijdelijk (3 mnd) op in huis.
Door overbewoning van het pand waar zij een kamer huurde, kon ze daar niet langer blijven.
Ze had op dat moment een stageplek in Hoofddorp die nog 3 mnd zou duren en wist nog niet of daar een vaste aanstelling uit voort zou komen.
Vandaar de keus om weer tijdelijk thuis te komen. Bij een vaste aanstelling zou ze daar in de buurt woonruimte zoeken en anders zou ze woonruimte zoeken op de plek van haar volgende baan, al zou dat Limburg zijn.
Alles werd keurig doorgegeven, geen gezeur, bij de DUO, bij de belasting, bij de gemeente.
Zij kreeg dus ook per direct een thuiswonende beurs en verdiende als stageloon nog een € 400,- per maand.
Ze heeft bij mij in huis gezeten van 02-03-2010 tot 03-06-2010. Zodra ze wist dat ze een vaste aanstelling kon krijgen, ging ze voor andere, weer zelfstandige woonruimte. Heerlijk, ze kon weer een beetje ademen, eindelijk rust, woonruimte in de buurt van het werk en een goed inkomen. Wat waren we blij.
Ook dat hebben we allemaal weer doorgegeven, ze werd hier weer uitgeschreven, klaar.
Althans, dat dacht ik.
Omdat ik toen, in 2010, mijn dochter die vrijwel geen inkomen had om dat ze student was die stage liep, niet op straat liet staan maar in huis nam, moet ik nu bijna 1000 euro huurtoeslag over 2010 terugbetalen want de belasting kijkt niet naar het feit dat ze op dat moment niets verdiende maar die kijkt naar de redelijk goed betaalde baan die ze kreeg ongeveer een maand nadat ze bij mij uit huis was gegaan..... De belasting neemt dat hele jaarinkomen van haar en telt dat bij mijn inkomen op en ik moet dus € 1000 ophoesten....
Ik had haar dus op straat moeten laten staan??? Ik had het gewoon niet aan moeten geven???? Wat overkomt mij hier? Ik kan hier het recht niet van inzien. Ze verdiende niets, was student, liep stage en stond zonder woonruimte buiten haar schuld. Ik heb het gevoel dat ik keihard afgestraft wordt omdat ik haar in huis nam en alles eerlijk doorgaf.
Zelf heb ik een wajong-inkomen van net € 1000 per maand dus 'eventjes' terugbetalen zit er niet in. Ach, zegt de belasting dan, u hoeft zich niet zo druk te maken, u mag er 24 mnd over doen en anders houden we nu gewoon de toeslag toch in.................
HELP, Ja, ik heb bezwaar gemaakt maar ik kreeg meteen al te horen dat het een verloren zaak was, dat ik het toch zou moeten betalen.
Dat is toch te zot voor woorden????

donderdag 14 juni 2012