Huurtoeslag 2012 terugbetalen

0 reacties

Ik heb een vraagje,

Ik heb niet echt een conflict maar ik maak me zorgen over een fout die de belastingdienst heeft gemaakt. In maart dit jaar kreeg ik een brief van de belastingdienst. Ze vertelde dat ik een groot deel van de huurtoeslag die ik ontving in 2012 moet terug betalen, een bedrag van zo'n 1100 euro. Ik heb autisme en zat in de Wajong uitkering. Ik ontving deze brief in Montreal Canada, waar ik nu woon, ik ben in 2013 geëmigreerd naar Canada. De reden dat ik het moet terug betalen is het volgende zegt de belastingdienst: Mijn Amerikaanse vriend die in 2012 bij mij woonde, was illegaal in Nederland volgens de belastingdienst, en dus hadden we geen recht op huurtoeslag. Maar mijn vriend was helemaal niet illegaal in Nederland (en had trouwens ook helemaal geen inkomen). Ik heb bezwaar ingediend en een kopie meegestuurd van de verblijfsvergunning van 2012 van mijn vriend. Ik heb deze in April verstuurd naar de belastingdienst.

Nu vraagt de belastingdienst steeds om uitstel van hun beslissing, en nu kan het nog tot januari duren. Maar ik zit me er ongelooflijk veel zorgen over te maken. Ik heb autisme, en heb hier in Canada nog nauwelijks een inkomen. Ik ben ontzettend bang dat ze bij de belastingdienst hun fout niet inzien, en ik kan me gewoon geen betaling van 1100 euro veroorloven, ik heb nog geen 200 euro in de maand om van te leven, heb geen vast maandelijks inkomen. En het zou ook onterecht zijn als ik het toch moet betalen want het is echt een fout van hun. Ik vraag me af wat ik kan doen als ze toch beslissen dat ik het moet betalen, kan ik dan nog een keer bezwaar maken? Ik zou ook willen dat ze per email bereikbaar waren. De enige mogelijkheid is bellen, en ik kan me dat vanuit Canada niet veroorloven. Ik hoop dat iemand misschien een tip voor me heeft wat ik het beste kan doen nu. En weet iemand misschien ook of ze bij de belastingdienst echt hun best doen om dingen zoals dit op te lossen? Ik voel me wat machteloos, omdat ik vanuit Canada weinig kan doen ook.

Vriendelijke groetjes,

Pilaf

vrijdag 2 oktober 2015