Kinderopvangtoeslag 2009 wordt onterecht verrekend met kinderopvangtoeslag 2016

0 reacties

In 2009 heb ik voor mijn zoon gastouderopvang gehad waarvoor ik kinderopvangtoeslag heb ontvangen (plmns 4800). In 2012 kwam hiervan een beschikking, waarin stond dat ik alles terug moest betalen omdat er geen documenten waren ontvangen (wel verstuurd). Een lange route van bezwaren tegen beschikkingen en verzoek om herziening is gevolgd. In totaal heb ik de stukken (contract gastouder, urenstaten gastouder, afschriften met betalingen aan gastouder en zelfs de belastingaangifte van de gastouder met betrekking tot de inkomsten) drie maal opgestuurd. Helaas, ook de definitieve beschikking bleef bij het oordeel dat ik alles terug moet betalen. Nu niet gebaseerd op stukken, maar op het feit dat 2009 langer dan 5 jaar gelden is en daarom niet meer in behandeling moet worden genomen. Hierop heb ik verzocht om een herziening van deze beschikking, wederom met stukken.

Al tijdens de periode dat ik in de gelegenheid werd gesteld een herzieningsverzoek te doen (tot 6 weken na dagtekening brief) is men begonnen het bedrag volledig te verrekenen met de kinderopvangtoeslag van 2016. Ondanks dat ik hierover een klacht heb ingediend, heb gesproken met medewerkers van een incassobureau, etc. is er volgens de belastingdienst niets aan de verrekening te doen. Nu kom ik financieel echt in de problemen als er niet snel iets gebeurd.

De verjaringstermijn van 5 jaar gaat toch pas in vanaf het moment dat de laatste beschikking hierover is verstuurd?
klopt het dat er tijdens de termijn voor het indienen van bezwaar al mag worden verrekend?
Wie heeft raad, tips?

Alvastt bedankt!!

vrijdag 15 januari 2016