Kindgebonden budget terug betalen aan Belastingdienst voor jaar 2015 en 2016

0 reacties

Goede dag,

in september 2012 is ons kind geboren en heeft hij een kindgebonden budget ontvangen tot nu. Wij hebben samen met mijn toeslagpartner op dezelfde adress gewoont in Zwolle. En dan op 23 augustus 2014 mijn toeslagpartner heeft naar buitenland gekomt voor wonen en werken. Zij heeft zich uit Gemeente uitgeschreven in Zwolle. Zij heeft 3 manden in Estland gewerkt, dan in Letland gewoont. Dan heeft ze terug naar mij in eind februari 2015 gekomen en dan begin juni 2015 heeft ze terug naar Letland gegaan. Wij hebben geen Letse Kinderbijslag of Kindgebondenbudget aangevraagt, omdat deze hebben wij van Nederland gekregen.

Nu SVB Deventer vraagt aan mijn toeslagpartner een bewijs vanuit Estlandse en Letse instituties die zijn verantwordelijk voor kinderbijslag/kindgebondenbudget in deze landen dat mijn toeslagpartnerpartner heeft geen kinderbijslag/kindgebondenbudget in Letland/ Estland ontvangen in de periode van augustus 2014 tot nu.

Maar in Estland mijn toeslagpartner bij de gemeente was niet ingeschreven, omdat daar was een tidelijk werk. Person zonder inschrijving kun in Estland alleen voor 3 manden werken. Dat is wat gebeurd met mij toeslagpartner. Geen inschrijving bij de gemeente = geen recht voor kinderbijslag/kindgebondenbudget.

In oktober van het jaar 2015 mijn toeslagpartner heeft vanuit Letland een brief gestuurd naar SVB Deventer met een document vanuit Letse sociale dienst die is verantwoordelijk voor het uitbetalen van KGB in Letland. In deze document staat geschreven dat mijn toelsagpartner staat niet ingeschreven bij deze dienst en daarom krijgt geen KGB in Letland. Tot nu SVB Deventer heeft geen kinderbijslag aan ons betaald voor de periode van september 2014 tot nu. Ook heeft SVB Deventer deze informatie goorgegeven aan Belastingdienst. En Belastingdienst heeft vanaf maart 2016 een kindgebondenbudget voor ons gestopt. Ook hij vraag kindgebondenbudget terug betalen voor jaar 2015 en 2016, dat is 4037 en 899 Euro. Ik heb een bezwaar ingedaan tegen deze voorschootbeschikkingen. Ik denk dat straks ze vragen geld terug ook voor jaar 2014.

Wij hebben een bewijs gestuurd vanuit Letland dat wij krijgen daar geen kindergeld en vanuit Estland mijn toeslagpartner kan niet deze aanvragen ten erste omdat zij is nu in Letland en kan niet naar Estland komen; ten tweede omdat in jaar 2014 was zij daar niet ingeschreven, omdat heeft ze daar tijdelijk werk. Ik snap niet waarom SVB Deventer en Belastingdienst vraagt deze informatie zelf niet vanuit Letland/Estland? Belastingdienst en SVB Deventer hebben geen proef dat wij hebben in Estland/ Letland kinderbijslag/kingebondenbudget ontvangen, maar betaal aan ons nieks en vraagt voor geld terug.

Wat kunnen wij doen? Kun je graag ons helpen?

zondag 3 april 2016