Puppie (dogo Canario uit Den Haag) gekocht via marktplaats (met stamboom) maar de fokker is niet eerlijk geweest over zijn afwijjking

13 reacties

Onlangs hebben wij een dogo Canario puppy gekocht via marktplaats, de pup heeft een stamboom. Bij aankoop wisten we dat de pup iets had aan zijn oogje. Wel hebben wij gevraagd welke afwijking dit is. Er werd toen gezegd: dit is geen afwijking maar dit is gekomen bij het stoeien met de andere pups.
De kans was aanwezig dat de pup hier rond het 1e levensjaar aan moest worden geopereerd. Kosten 200 Euro (fokker had navraag gedaan).
De fokker heeft een bedrag van 300 Euro van de normale prijs afgedaan. Nu hebben wij de pup van haar gekocht, dit was op een zaterdag. We zijn de maandag erop gelijk naar onze eigen dierenarts gegaan. Hier bleek dat hij wel degelijk een afwijking had en dat hij met spoed moest worden geopereerd. Wel is er gezegd dat deze operatie hoogstwaarschijnlijk (om dat de pup nog groeit) nog 1 a 2 keer moet plaats vinden. Kosten per operatie rond de 275 Euro.

We hebben de fokker ingelicht en deze vertelde nogmaals niet op de hoogte te zijn van de afwijking en hield het erop dat ze niet beter wist dan dat dit door het stoeien is gekomen.

Wij hebben navraag gedaan bij de dierenarts, welke de pups heeft geent. Deze vertelde dat de fokker wel degelijk op de hoogte was van het feit dat de pup een afwijking had. Er is haar zelfs geadviseerd de pup eerder te laten opereren aangezien de klachten heel erg waren. De fokker heeft er voor gekozen om dit niet te doen (is zelfs niet meer bij deze dierenarts geweest). Ze heeft doelbewust de pup (de klachten waren er al bij de leeftijd van 6 weken) met pijn laten lopen, wij hebben hem gekocht toen hij 13 weken oud was. Er zit nu een beschadiging op het oog. (de pup bleek achteraf last van beide ogen te hebben).

Hierna hebben wij de fokker gemaild met de vraag om een vergoeding van 100 Euro als tegemoet koming in de extra kosten. Dit bedrag vinden wij zelf heel erg redelijk aangezien wij zelf ook maar rekening hebben gehouden met een bedrag van 200 Euro voor de eventuele operatie. Als wij hadden geweten dat deze operatie in totaal 2 a 3 keer moet worden uitgevoerd dan hadden wij denk ik de pup niet aangeschaft aangezien dit toch voor ons heel erg hoge bedragen zijn.

Nu we hem hebben laten opereren is hij ineens heel erg opgeknapt, superlief is hij nog steeds maar je merkt dat hij nu veel meer plezier heeft. (dit vertelde onze dierenarts ons al). Nu willen wij hem niet meer kwijt maar zitten nu wel met een heel erg rot gevoel richting de fokker.

Ook vinden wij onze vraag om een vergoeding van 100 Euro richting de fokker zeer redelijk aangezien de kosten vele malen hoger zijn dan de fokker ons heeft meegedeeld.

Ook vinden wij het dier onterend dat ze de pup zo lang met deze klachten heeft laten lopen, de pup heeft onnodig veel pijn gehad en heeft nu een beschadiging op zijn rechter oogje welke misschien niet meer weg gaat. Dit alles terwijl haar al was geadviseerd de pup in de nest periode te laten opereren.

De vergoeding van 100 Euro aan ons wil ze niet met als reden: dan hebben wij niks aan de pup verdiend! Achteraf had ze de pup eigenlijk gratis weg moeten doen aangezien de kosten zo ontzettend hoog zijn.

Maar ja, wij zijn ontzettend blij met onze pup en zullen goed voor hem zorgen. Wel willen we weten hoe we toch een aktie richting deze fokker kunnen gaan doen aangezien dit toch een vorm van bedriegen is en ze heeft een diertje doelbewust laten lijden terwijl dit niet nodig was geweest.

Wie heeft er tips over wat wij kunnen gaan doen? We hebben alle mails in ons bezit waarin ze nadrukkelijk zegt dat dit geen afwijking is.

We hopen iets te mogen horen.

Groeten,

De trotse baasjes van Sky

vrijdag 14 mei 2010