2de hands auto gekocht maar na 2 dagen stuk, APK goedgekeurd maar had nooit goed gekeurd mogen worden.

9 reacties

Ik heb de 14de oktober een 2de hands auto gekocht bij een particulier via marktplaats. Na wat mail contact en z'n eigen site te hebben gevonden waar van alles in stond over de auto en wat er allemaal aan is gedaan wilde we wel een proefrit maken en zag de verkoper eruit als een echte liefhebber en een betrouwbare hobbyist. Hieronder de beschrijving die is geven op de advertentie. Uitgelicht de APK keuring van 9 oktober. Met deze informatie en na het maken van een goede proefrit hebben bij de auto gekocht. Helaas na 2 dagen liep de auto aan en was het zo erg dat we de auto aan de kant hebben moeten zetten. Na de koper gesproken te hebben bood hij aan langs te komen om er naar te kijken. Hij kon niks duidelijk aanwijzen als oorzaak maar gaf ons een nieuwe band en schokdempers en 70 euro om de kosten de dekken. We zijn toen naar een officiële minigarage gereden in de buurt en hebben hem daar na laten kijken. Nu blijkt het achtersubframe van de auto helemaal te zijn doorgerot en bijna door midden te zijn. En nadat de auto op de brug werd gezet werd duidelijk dat het roest is bedekt met een zwarte laag tectyl zodat het niet opvalt. Na dit te hebben ontdekt hebben ze even het APK keur lijstje erbij gehaald en blijken er nog meer dingen niet goed te zijn en zou deze auto nooit door de keuring heen moeten komen. De kosten voor alleen het vervangen van het subframe kost al ongeveer 500 a 600 euro en dan hebben we het nog niet over de overige mankementen. Als we dit hadden geweten hadden we deze auto nooit gekocht. Na het weer neerleggen van het probleem bij de verkoper weigert hij zelf het subframe te vervangen maar hij bied wel een zo goed als nieuw subframe aan om zo een deel van de kosten te dekken. Hij heeft zelf aangegeven dat hij het zelf ook zou kunnen doen maar er geen tijd, ruimte of geld voor heeft. Hij houd nu voet bij stuk en houd zich aan zijn voorstel. Wij willen gewoon dat het subframe door hem eronder wordt gezet of dat hij de kosten vergoed als wij het eronder laten zetten. Wat 60 euro per uur kost. De klus duurt 5 a 6 uur dus dat tikt lekker aan. Dan hebben we het nog niet eens over de andere gebreken. Wat moeten we doen? Kunnen we anders de kosten verhalen op het garage bedrijf wat de APK keuring heeft gedaan? of kunnen we de verkoper dwingen om het zelf te repareren of dat hij de kosten betaald van een reparatie? Wat zijn de rechten die ik heb. Ik had de gebreken nooit kunnen zien, en wij gingen er vanuit dat wanneer een auto APK gekeurd is dat de auto dan ook veilig is om mee te rijden maar dat is deze auto zeker niet.

Hoor graag van jullie!

Kilometerstand: andere motor ingekomen, heeft nu slechts 52.000 gereden.
Motortype: getunde 1000 A+
Versnellingstype: Handgeschakeld
APK datum: NIEUW (zonder aantekeningen) 9 oktober 2011
Brandstof: Benzine

Deze Mini is volledig opgeknapt. Daarbij is alle roest verwijderd (ook plaatwerk vernieuwd) en hij heeft daarna een antiroest behandeling gekregen. De Mini heeft een Flipfront wat betekend dat de neus gekanteld en of verwijderd kan worden (komt uit de racewereld en is heel handig bij reparaties). Ook zijn de bumpers verwijderd voor een sportieve look. Verder is het hele interieur aangepakt, daarbij is de gehele vloerbedekking vernieuwd en ook de deurpanelen. In deze stoere Mini zitten sportstoelen met 3-punts gordel gemonteerd. Achterin de Mini zijn ook gordels gemaakt. Het lakwerk va n de Mini is nog mooi, maar niet super. Het dak en de motorkap zijn matzwart. Dit wou ik ook nog bij de achterklep doen. Ik heb al een goede achterklep gekocht, die krijg je er bij (is nog niet zwart).

Motorisch is er ook veel aan de Mini gebeurt;
Hij is getuned en is nu heel erg snel voor een 1000cc.
De motor die er in zit is een 1000A+ (loodvrij, dus geen toevoeging aan de benzine nodig).
Deze zit nu ongeveer 5.000 km in deze Mini. Oorspronkelijk komt hij uit een schade Mini uit 1996.
Voordat de motor in deze Mini is gekomen, is hij volledig uit elkaar geweest en nagekeken (in zeer goede staat gebleken).
Vervolgens zijn alle pakkingen en keringen vernieuwd (hij lekt dan ook geen olie).
Verder heeft hij een snellere nokkenas gekregen met nieuw nokvolgers en een dubbele distributie ketting. De koppeling is vervangen, inclusief de drukgroep.
Naast dit alles is er een groter carburateur (hif38) + naald op gekomen met een K& N inleg filter. De uitlaat die eronder zit is een RC40 met een mooi geluid. Hij loopt echt super!

De vering van de Mini is volledig instelbaar wat betref hoogte (HiLow) en staat nog lang niet op zijn laagst. Ook de remmen zijn rondom vernieuwd. Achter nieuwe cilinders en blokken, voor is er een heel nieuw 7,4 inch aftermarket Cooper schijfremmenset (klauwen, blokken, schijven, converter) op gekomen voor het beter remwerk. De velgen die er op zitten zijn 10 inch, met zo goed als nieuwe banden. Er zijn nog veel meer onderdelen vernieuwd zoals rubbers, kabels enz. enz. maar dit is allemaal klein spul en te veel om op te noemen.

Kortom, een stoere Mini voor nog heel veel onbezorgd rijplezier.
De reden van verkoop is dat ik een oldtimer Volvo op LPG wil gaan kopen. Daarbij heb ik nog een Mini die ik op dit moment aan het restaureren ben.

vrijdag 29 oktober 2010