Aankoop auto zonder garantie: defect wiellager en druklager koppeling na 600km. Wie betaalt reparatie?!

1 reactie

Volvo V40, 1999, 140.000km op teller.
Mooie nette, goed onderhouden gezinsauto volgens de handelaar.

Tijdens testrit gaf airbag storing aan, dit zou handelaar gaan verhelpen. Benzinemeter gaf reserve aan, dus rondje kort gehouden i.v.m. brandstof. Geen problemen, auto reed als een zonnetje. Airco werkte en auto schakelde prima.

Na aanbetaling en afspraak voor reparatie v.d. airbag naar huis gereden. Na 1e tankbeurt blijkt benzinemeter defect te zijn.
Na een belletje met dealer zou dit gelijk met airbag gerepareerd worden. Tot dusver geen probleem.

Na paar dagen rijden in dit warme weer kom ik er achter dat de airco na ong. 10 min. ermee ophoudt. Ik rij naar dealer en vraag hem er iets aan te doen. "Ik kan hier niets aan doen, maar je kan bij een andere garage voor een paar tientjes de airco laten vullen en dan zou het in orde moeten zijn." Zo gezegd, zo gedaan. Geen probleem, alleen de meneer van de andere garage wees mij op het feit dat de airco-pomp toch wel aan zn einde aan het lopen was.
Balen, maar goed, hij functioneert voorlopig nog. 79 euro armer.

Maar na een rit van 250km tijdens weekendje weg, begon de koppeling te gieren/huilen bij koppelen in de 1e en 2e versnelling. Na veelvuldig onderzoek op internet en via kennissen tot conclusie gekomen dat hoogstwaarschijnlijk druklager van de koppeling versleten is.

2 dagen later, een erg luid gierend/brommend geluid bij linkervoorwiel. Na bezoek van Belgische wegenwacht het oordeel; wiellager versleten. Rij maar voorzichtig naar huis en laat hem daar zo snel mogelijk fixen.

Na uitgebreid telefonisch overleg wil de dealer niet verder gaan dan; "Ik repareer hem (arbeid dus voor rekening dealer), als jij de onderdelen betaalt.
Ik ben hier schoorvoetend mee akkoord gegaan, maar dit geintje kost me al met al zeker weer 400euro extra.

Nu lijkt het mij niet meer dan redelijk dat dit een gevalletje ondeugdelijk product is, toch?!

Zijn er mogelijkheden om hem aansprakelijk te stellen en wat kan ik voor stappen nemen om de kosten toch bij hem te verhalen?!

Alvast bedankt voor de reacties.

dinsdag 30 juli 2013