Aankoop occasion, verborgen gebreken 1 dag na aankoop. Wat te doen?

1 reactie

Beste redactie en andere lezers. Helaas ben ik genoodzaakt hier mijn verhaal omtrent de aankoop van een occasion te doen na meermaals een poging te hebben gedaan met de verkoper om het op te lossen. Op 3 juli 2015 heb ik een prachtige Alfa Romeo 147 gekocht bij een autobedrijf in Tiel. De auto voldeed helaas niet aan hetgeen waar mee werd geadverteerd, en gaf na 1 dag al een storing en begon veel meer lawaai te maken. Hieronder kunt u mijn volledige verhaal lezen, hopelijk kunt u mij helpen.

Beste redactie en andere lezers. Helaas ben ik genoodzaakt hier mijn verhaal omtrent de aankoop van een occasion te doen na meermaals een poging te hebben gedaan met de verkoper om het op te lossen. Op 3 juli 2015 heb ik een prachtige Alfa Romeo 147 gekocht bij een autobedrijf in Tiel. De advertentie was als volgt: http://i.imgur.com/sMy7jE3.png Opties 5-versnellingen ABS airbag bestuurder airbag passagier alarm met afstandsbediening cd-speler centrale vergrendeling climate control elektrische ramen voor garantie bespreekbaar handgeschakeld lichtmetalen velgen nationale autopas onderhoudsboekjes aanwezig stuurbekrachtiging zeer nette auto Deze auto sprak me aan vanwege de in verhouding lage kilometerstand van 164335 km Na een bezichtiging en een proefrit, waarbij de auto zonder problemen presteerde, heb ik dan ook besloten om de auto te kopen. Hiervoor is een kleine koopovereenkomst getekend waar op staat dat er geen garantie op de auto zit en dat de auto is gekocht zoals in de advertentie stond beschreven. Tijdens de koop heb ik met mijn zusje die mee was, nog even overlegd of het slim was om de auto dat zelfde weekend al mee te nemen naar Belgie, of om toch de auto van het ouderlijke gezag even te lenen. Dit hoorde de verkoper en hij benadrukte nogmaals dat de auto perfect was en dat ik me geen zorgen hoef te maken en hem gewoon mee kon nemen naar Belgie. Een dag later, 4 juli 2015 heb ik de auto gepakt en ben ik gaan tanken. Op de terugweg hoorde ik 2 piepjes die ergens bij het dashboard vandaan kwamen en op het dashboard verscheen de melding storing motormanagement. Het icoontje van een oliepomp of motortje begon te branden en daarop heb ik langs de weg een parkeerplaats gevonden om in de serviceboekjes het eea na te lezen mbt die storing. Kwam uit dat ik zo snel mogelijk langs de dealer moest om de auto na te laten kijken. Zo gezegd, zo gedaan. Toen ik 's-middag's weer thuis kwam van deze, toch wat vervelende rit, heb ik de autoverkoper vriendelijk gebeld en gevraagd hoe we dit kunnen oplossen. Zijn reactie was: "als de auto nog rijdt is er niks aan de hand, alfa auto's zijn net als renault en peugeot, niet zo betrouwbaar als het aankomt op elektronische onderdelen en storingen". Uiteindelijk overeengekomen om de auto uit te laten lezen bij een ander garagebedrijf, een vriend van hem, op kosten van de verkoper. Dit is dezelfde dag gedaan bij een autogarage zonder naam op hetzelfde industrieterrein als waar het autobedrijf wat mij de auto heeft verkocht zit. De storing is gereset met de mededeling dat de storingen wel eens voorkomen en dat het mogelijk zo al opgelost zou zijn, en mocht de storing toch terugkomen, kon gemakkelijker worden achterhaald waar de storing zat omdat er ook oude storingen in het systeem zaten. Ik ben 6 juli veilig terug naar huis gereden zonder foutmelding. Helaas was de foutmelding op 7 juli terug en heb ik gebeld met de verkoper . 8 juli kon ik weer langs bij de garage, daarvoor was een afspraak gemaakt om 18:30 uur. Toen ik aankwam moest alles snel gebeuren en heeft hij zonder overleg WEER de storing verwijderd en het systeem gereset, want ze hadden haast en gingen de volgende dag op vakantie. Op 9 juli kwam de storing weer terug waarop ik weer heb gebeld met de verkoper, hierbij heb ik ook mijn onvreden over de manier van handelen door het garagebedrijf kenbaar gemaakt omdat zonder overleg de storing weer verwijderd werd zonder naar de oorzaak van het probleem te zoeken. Hierop heeft de verkoper gezegd dat ik in plaats van Euro 95, maar super98 moest gaan tanken, dat zou beter voor de auto zijn. Daar was ik het niet mee eens want er staat een waarschuwing op de tankdop en in het serviceboekje dat er euro 95 benzine in de tank moet. Na een discussie zou de verkoper van het autobedrijf een afspraak maken bij een andere garage om het probleem te onderzoeken. op 10 juli heeft de verkoper mij laten weten dat er een afspraak was gemaakt bij Atlas garage in Tiel, en dat ik onder het genot van een kopje koffie even moest wachten en zij het wel zouden oplossen. Toen ik aankwam heb ik de auto onverwachts achter moeten laten omdat er geen tijd was om er naar te kijken. Ik ben daarop met het Openbaar vervoer terug naar huis gereden. Na herhaaldelijk bellen naar de verkoper kwam eruit dat de 3 lambda sensoren vervangen moesten worden, deze had de verkoper ondertussen besteld voor 250 euro, dat zou hij betalen. 2 Lambda sensoren kwamen uiteindelijk binnen op 20 juli na meermaals contact te hebben gehad met de verkoper over de levering. De 3e was niet verzonden. 2 lambda sensoren vervangen en de verkoper belde mij op dat ik de auto kon ophalen en dat het was gerepareerd. Ik heb de auto opgehaald en bij Atlas garage vertelde ze me dat ze 2 lambdasensoren hadden vervangen maar nog steeds op 1 sensor wachtte, en dat de auto nog niet klaar was. Ik kon hem wel meenemen want misschien was de 3e sensor nog wel heel. Helaas bleek dit niet zo te zijn want de volgende dag was de storing terug. De auto maakte ondertussen ineens veel meer geluid en het leek net of de uitlaat lek was geworden. Gebeld met verkoper, die plotseling op vakantie was en mij het telefoonnummer van de leverancier van de lambda sensoren gaf, en zou afspreken met atlas garage om de lek ook te repareren. De leverancier van de lambda sensoren bleek een autosloperij te zijn en de kosten van de sensoren waren geen 250 euro, maar 30 euro per stuk. Er waren er 2 betaald en geen 3. De 3e zou dus niet worden opgestuurd. Dit heb ik kenbaar gemaakt bij verkoper, maar die bleef volhouden dat 3e wel was gekocht, maar zelf ondernam hij geen actie om de 3e te laten leveren. Zelf bij een andere autosloperij voor 25 euro een sensor met garantie gekocht en gebracht bij de Atlas garage, ondertussen zaten we al op 30 juli 2015 en was het probleem nog steeds niet verholpen. 31 juli auto opgehaald met nieuwe sensor en 1 augustus kwam de foutmelding weer terug. Contact opgenomen met verkoper en aangegeven dat we nu al 4 weken aan het kloten zijn met de auto en dat ik heb nog geen 4 dagen thuis heb gehad, en dat we dit moeten gaan oplossen op een passende manier. Hier was hij niet van gedient, hij gaf aan dat ik maar naar de rechter moest stappen. Beste EHBR, wat kan ik doen? Dank voor jullie hulp!

maandag 3 augustus 2015