Auto kapot, verkoper doet er niets aan/zegt niets te kunnen doen

0 reacties

Hallo allemaal, Mijn naam is Peter en ik zou jullie advies willen vragen bij het volgende probleem: Mijn vriendin heeft in juli 2011 een Ford Ka gekocht. Het was een goedkoop autootjes (1200 euro. 2 auto's ingeruild, 800 euro bijbetaald) waar de lak niet zo hele mooi meer van was, maar de motor was praktisch nieuw en dus voldeed het wagentje aanvankelijk best. De rechterportier sloot niet goed, maar daar zouden ze nog wel even naar kijken. Er was verder geen garantie op de auto. Na 2 maanden echter (eind augustus 2011) begon de auto kuren te krijgen. Eerst hield de accu ermee op. Deze is door mij vervangen. Maar kort daarop viel de auto tijdens het rijden telkens uit. Dit was te merken aan het wegvallen van de radio-display, electrische ramen die niet meer open of dicht konden, verlichting op het dashboard die uitging en uiteindelijk het stilvallen van de auto. Als we de auto vervolgens een uur of wat lieten staan, dan was het mogelijk om er kort weer mee te rijden (5 minuten) maar daarna hield de auto er weer mee op. We kwamen er dus achter dat elke vorm van electriciteitgebruik (richting, verlichting, radio, ramen etc.) de auto sneller tot stilstand/uitval bracht. Ik heb de auto bij een garagebedrijf neergezet. Deze melde mij dat de dynamo moest worden vervangen en dat de kabelboom erg warm was geworden, waardoor de beschermingslaag op de kabelboom nu gewoon afbrokkelde. Volgens dit bedrijf was ik minimaal 4 a 500 euro kwijt voor de reparatie, maar zeiden ze erbij, ik moest me afvragen of het wel de moeite waard was om deze kosten aan de auto te maken. De auto was volgens hen in slechte staat (roest etc.) We hebben daar ook gecheckt of de APK nog in orde was en deze is geldig tot maar 2012. Hierop heb ik het bedrijf gebeld waar ik deze auto heb gekocht (Autohandel Tempo in Buitenpost). Zij wilden de auto wel eens even bekijken. Aangezien ik zelf weinig vertrouwen had dat ik de rit naar Buitenpost zou halen zonder sleepdienst heeft een maatje van me gereden. We hebben zo weinig mogelijk electriciteit gebruikt en met heel veel moeite haalden we de garage in Buitenpost. Zij beloofden om er naar te kijken. De datum dat de auto bij de garage aankwam was 16 september. Hij heeft een weekje bij het andere bedrijf gestaan. We zijn ondertussen bijna 6 weken verder. In die 6 weken is er niets aan de auto gebeurt. Hij staat nog steeds precies op dezelfde plaats voor de deur en het probleem is nog niet precies bekend en niet opgelost. Op 13 oktober ben ik voor de 2e keer langs geweest. Ze gaven toe dat ze in de vier weken dat hij er nu stond nog niets hadden gedaan/konden doen, want er was een expert nodig die niet bij het bedrijf werkt. Deze zou diezelfde week nog langskomen en ik zou een telefoontje krijgen. Omdat ik begrip had voor hen hadden zij begrip voor mij rondom de kosten zeiden ze. Ondertussen zijn we bijna twee weken verder. Ik heb geen telefoontje gehad en ben gisteren (dinsdag 24 oktober) opnieuw langs gegaan. Ik heb gezegd dat ik baalde dat de auto ondertussen bijna zes weken kapot was, al meer dan een maand bij de verkoper stond en dat er nog steeds niets gerepareerd was. De verkoper zei mij te begrijpen, maar gooide het op het ontbreken aan eigen kennis binnen het bedrijf. De expert die zou langskomen was overspannen volgens hem en daarom moest ik deze nog maar even afwachten. Hoe lang het dan nog ging duren wilde ik weten en of het niet een optie was om mijn vriendin het aankoopbedrag terug te geven en de auto te laten staan. Maar daar wilde de verkoper niet aan, hij wilde eerst de auto laten controleren en dan verder kijken. Hij heeft mij toegezegd dat er deze week naar de auto wordt gekeken en dat ik deze week nog een telefoontje krijg. Ik heb gezegd dat dit nu wel de uiterste termijn voor me was. Ik ben in de bijna 6 weken ondertussen 3 x langs geweest, ik blijf niet rijden! Goed: een heel verhaal en ik moet zeggen een verhaal waarvan ik twijfel aan een goede afloop. Ik wil wel graag van de koop af, want anders staat de auto er in 2012 volgens mij nog steeds op dezelfde plaats, met dezelfde klachten. Kan iemand hier mij vertellen wat mijn rechten in deze zaak zijn en welke stappen ik eventueel nog kan zetten om of een goede reparatie (op korte termijn) of mijn geld terug te krijgen? Voor alle hulp bij voorbaat dank! Peter

dinsdag 25 oktober 2011