Boze autohandelaar en 1000 euro armer na het verzoek om de overeengekomen mondelinge garantie auto zwart op wit te krijgen

0 reacties

Na een proefrit van 100km -verdwaald op zoek naar een snelweg in Noord Holland- en een bezoek aan zijn huis van ruim 2 uur besloot ik bij een vriendelijke autohandelaar in Limmen een zwarte Toyota Prius uit 2008 aan te schaffen voor de volledige vraagprijs. Een aantal keren kwam ter sprake wat ik kon verwachten wat betreft garantie/nazorg en het antwoord was dat ik altijd kon komen als er wat met de auto was.

Volgens de autohandelaar was het een gewoon een goede auto met garantie. Een koopovereenkomst met daarin opgenomen de aanbetaling en de inruil van mijn volgens hem slooprijpe vorige auto werd getekend.

Thuisgekomen vertelde ik over de aanschaf en wanneer we de auto konden ophalen, ik verheugde mij erop.

Mijn partner vroeg waarom er niets over de garantie op papier stond, temeer omdat de op de advertentie getoonde afgestempelde onderhoudsboekjes van een andere auto waren, en ik die avond ontdekte dat de 8-jarige fabrieksgarantie op het hybride systeem alleen geldig is indien aantoonbaar dealeronderhouden.

Mijn verzoek om alsnog op papier te krijgen wat er onder garantie werd verstaan (hij zei 'je kunt hier altijd komen als er wat mee is', niets werd bijvoorbeeld gezegd over wie evt kosten zou dragen voor de eventuele reparaties, ik zocht vooral duidelijkheid).

Uiteindelijk ontstond een ultimatum situatie waarbij zijn weigering om ook maar iets wat toegezegd werd op papier te zetten bij mij niet lekker overkwam, waar eerst alleen een goed gevoel was begon wantrouwen te ontstaan en ik maakte de balans op van wat er anders was dan wat mij was verteld: auto kwam niet zoals gezegd uit Duitsland maar uit Frankrijk, geen dealeronderhoud aanwezig (wel in advertentie), geen Nationale Autopaspoort (ook in advertentie), al bij al komt het erop neer dat ik het nu pas niet vertrouwde en er niets van begreep waarom hij niet even in het kort kon zeggen wat zijn mondelinge overeengekomen garantie in zou houden, zeker nadat ik een korte samenvatting maakte van de afspraken zoals ik die had begrepen die hij alleen had hoeven kopieren/plakken.

De toon in de emails werd van hem uit grimmiger en ik voelde dat deze aardige meneer een andere kant had en dat ik wellicht niet veel van nazorg te verwachten had.

Uiteindelijk kreeg ik een email waar hij zei mijn 1000 euro (overigens vrijwillig door mij aanbetaald, van hem hoefde dat niet) te houden en andere ondernemers te gaan waarschuwen tegen de praktijken van een consument zoals ik. Ik mocht zelfs blij zijn dat hij geen hogere schadevergoeding van mij eiste.

Ik voelde mij hierdoor behoorlijk geintimideerd, zijn boosheid kwam wellicht doordat ik een melding maakte van misleiding bij Marktplaats na een telefoongesprek met dhr Ruigrock van de ANWB die overigens tijdens het gesprek de advertentie in Marktplaats meekeek en vond dat er duidelijk sprake was van misleiding. Ik neem aan dat Marktplaats hem hierop aansprak en dat dit zijn woede opwekte.

Deze handelaar is geen Bovag lid, is niet ingeschreven bij de NAP en al heb ik een koopovereenkomst getekend waar ik mij geheel aan had gehouden indien hij mij een meter tegemoet was gekomen voel ik toch dat ik op een onheuse manier ben benadeeld door een zeer gladde autohandelaar.

Ik vermoed dat hij denkt mij te hebben overdonderd met zijn bedreigingen en ik wil vooral ook anderen behoeden voor dit soort verkooppraktijken, ook vind ik dat hij geen recht heeft om zomaar de volledige 1000 euro in zijn zak te steken.

Heeft iemand ervaring met het ondernemen van juridische stappen in zo een geval? Volgens de ANWB rechtshulp maak ik een goede kans, wat denken de forumleden?

Alle meningen zijn welkom

donderdag 30 juni 2011