Computer spel verkocht voor het gebruikt kan worden

1 reactie

Het computer spel XCOM:Enemy Unknown wordt gemaakt door 2kgames/Firaxis, draait onder het DRM (Digital Rights Managements) platform Steam.

Het werd op 9 Oktober 2012 gelanceerd, maar naar nu blijkt, alleen voor Amerikaanse klanten. Europa moet wachten tot 12 Okotober, een feit dat niet direct te vinden is op het internet.

Ik had het spel gereserveerd bij Gamemania en kreeg op 9 Oktober een SMS dat het spel klaar stond om op te halen in Almere. Daar aangekomen bleek de winkel reeds voor 6 uur gesloten dus daar maar niet gehaald.

Op 10 Oktober zag ik het spel liggen bij Free Record Shop op Amsterdam Centraal, het spel stond in twee versies in the schappen onder nieuwe spellen naast de kassa en op de plank achter de kassa.

Ik kocht voor 50 euro de "Special Edition" versie van het spel in de volle overtuiging dat ik het spel thuis gewoon zou kunnen installeren en spelen zoals je zou verwachten bij alle andere producten die je in een winkel koopt.

Bij installatie bleek eerst dat je Steam (DRM platform en online shop) moet installeren en een account moet aanmaken (iets wat slechts in zeer kleine letters staat bij de requirements (requirements: steam client)). Na problemen met het installeren van deze software nogmaals geprobeerd het spel te installeren.

Na het accepteren van de game key (een sleutel die bevestigd dat jij werkelijk het spel heb gekocht) meld steam dat het spel nog niet uit is. Geen melding wanneer het dan wel uit is of waarom een spel dat ik fysiek in mijn handen houd en met cash voor heb betaald, nog niet "uit" is.

Feit is dat twee winkel ketens in Nederland het spel te vroeg verkochten (uit forum posts blijkt dat dit niet alleen in Nederland is gebeurd). Daardoor zijn klanten produkten verkocht die nog niet werkte.

Er is echter een tweede probleem, een "feature" van spellen bij Steam (afgekeken van spellen voor de Xbox console) zijn achievements. Dingen die je kunt bereiken in het spel waar een rangorde is van de eerste die iets bereikt. Deze rangorde is niet gescheiden per continent maar een continent heeft wel een headstart van drie dagen.

--- De klacht

Het is voor mij als betalende klant niet acceptabel om als tweede rangs burger te worden behandeld, een staggered release is niet meer van deze tijd.

Maar de klacht waar ik vragen over heb is de volgende: Free Record Shop heeft mij een produkt verkocht dat op het moment van de verkoop NIET werkte en mij daar NIET over gewaarschuwd en ook geen waarschuwing op het produkt.

Het produkt was ook nog eens niet werkend met opzet, niet per ongeluk, Steam had gewoon mijn legale sleutel kunnen accepteren en zelf aan hun kant het probleem kunnen oplossen met de distributeur. In plaats daarvan halen alle partijen hun schouders op en vertellen mij dat ik maar geduld moet hebben.

Dit terwijl mensen die het spel gratis illegaal downloaden het spel al een paar dagen kunnen spelen.

--- De vragen

Wat zijn mijn opties om een volledige terugbetaling te forceren?

Ik heb al klacht emails naar de verschillend partijen gestuurd maar verwacht daar niet veel van, email support is zelden afdoende.

Wat voor termijn moet ik wachten op een email klacht voor ik kan concluderen dat zwaardere middelen nodig zijn?

Welke zwaardere middelen zijn mogelijk?

Als ik kosten moet maken die hoog liggen in vergelijking met de kosten van het produkt (telefoon kosten naar betaalde support lijn) kan ik die dan terug claimen?

--- Waarom de klacht

Het komt me de keel uit dat bedrijven er gewoon op vertrouwen dat consumenten als goede schaapjes alles maar pikken omdat protesteren te veel energie, tijd en geld vraagt. Ik kan gewoon wachten, ik kan het gewoon weer pikken als afval te worden behandeld.

Maar nee, genoeg is genoeg!

donderdag 11 oktober 2012