kapotte koelkast via Marktplaats

2 reacties

beste,

eind oktober hebben wij een koelkast via Marktplaats gekocht. Toen wij thuis kwamen bleek dat de koelkast niet meer functioneerde.

ik zal het verhaal wat gedetailleerder neer zetten: voor onze net verbouwde keuken en bijkeuken zochten we twee nieuwe koelkasten. Een kleine voor de bijkeuken, een grotere met vriesvak voor de keuken. We wilden graag twee SMEG koelkasten hebben en aangezien deze nogal prijzig zijn als je ze nieuw aanschaft, hebben we gezocht naar tweedehands exemplaren via Marktplaats. We vonden er eentje in Arnhem, en een grotere variant in Amsterdam. De verkoopster van de koelkast uit Arnhem had haar koelkast, de kleine variant, voor ons laten aanstaan zodat we zagen dat hij het daadwerkelijk deed. Toen we haar vertelden dat we direct naar Amsterdam zouden doorrijden om een grotere variant SMEG op te halen, vertelde ze ons dat ze exact een zelfde exemplaar in de schuur had staan. Deze koelkast was van haar zus en die zou hem ook op Marktplaats gaan aanbieden! U zult begrijpen dat het voor ons natuurlijk heel aantrekkelijk was om deze dan ook van haar over te nemen zodat we niet nog helemaal naar Amsterdam hoefden te rijden. Aangezien haar koelkast het gewoon deed vroegen we of de grote koelkast ook functioneerde waarop zei antwoordde dat 'ie het gewoon deed'. Zonder dit ook nog daadwerkelijk te controleren hebben we de koelkast van haar overgenomen en -in goed vertrouwen- meegenomen. We hebben er €600 euro voor betaald. ongeveer de prijs die er op Marktplaats voor gevraagd wordt. Bij thuiskomst echter, bleek de grote koelkast niet te functioneren. We dachten dat het misschien met vervoer fout was gegaan, dus hebben er een witgoed reparateur bij gehaald. Die concludeerde dat de verdamper defect was. Een onderdeel dat helemaal in het binnenhuis ingebouwd zit en dat nooit door vervoer, dus door ons toedoen, kapot heeft kunnen gaan. Lang verhaal kort: de koelkast was al stuk toen wij hem kochten. en nog zuurder voor ons: de koelkast valt niet meer te repareren. We hebben direct contact gezocht met de verkoopster. maar ze reageerde niet op telefoontjes noch op onze mail. we zijn nog een keer bij haar langgewenst om te kijken of we het dan 'live' konden oplossen, maar niet thuis. Na een periode van een maand kreeg ik haar wel telefonisch (nadat ik met een ander telefoonnummer, niet mijn eigen, belde) te pakken. Ze was heel verdedigend. Dat het niet haar schuld was, dat zij niet beter wist, dat je dan maar niet via Marktplaats moest kopen etc. het telefoongesprek afsluitend heeft ze me toegezegd contact met haar zus te zoeken voor een oplossing, en dat ze me terug zou bellen. Dit heeft ze nooit mee gedaan en nu blijft het wederom stil op de mail en kunnen we haar telefonisch niet bereiken. En dus zitten wij nu nog steeds met een kapotte SMEG en €600 euro 'armer'.
Ik vind dat de verkoopster, dan wel haar zus, in gebreke zijn gebleven. Misschien uit onwetendheid, maar dan nog..Het gaat om €600. Als zelfs een reparateur meldt dat de koelkast nooit door vervoer, dus door ons toedoen, stuk heeft kunnen gaan, dan vind ik dat zij verantwoordelijkheid heeft voor ons ongemak. Wij hadden een onderzoeksplicht, dat is waar, maar de verkoopster had naar ons toe óók een informatieplicht. Ik vind niet dat zij zich alleen maar achter haar zus kan verschuilen. Ik vind het vervelend voor haar, maar zij heeft de koelkast in naam van haar zus verkocht, dus is zij de verantwoordelijk in dit geval..of in ieder geval is zij diegene tot wie ik me richt, aangezien de zus voor mij de grote onbekende is. Daarbij heeft ze ons ook niet het telefoonnummer van haar zus gegeven, zodat wij het rechtstreeks met haar hadden kunnen oplossen. Dus bij ons rijst nu de vraag of 'de zus' wel bestaat..
ik vind dat we nu in ons recht staan om ons geld terug te vragen..
wie kan mij hierin advies geven?

woensdag 17 december 2014