Kapotte pixel gelijk bij aankoop

3 reacties

Gister 18-12-10 heb ik een nieuwe laptop gekocht bij een voor mij (dacht ik) vertrouwde zaak. Eenmaal thuis uitgepakt en aangezet zag ik gelijk dat de het beeldscherm een kapotte pixel had. Deze gloeit rood. Het rare vond ik dat het de verkopers van de winkel zelf niet was opgevallen, want ze hadden de computer voor mij gebruiksklaar gemaakt en voorzien van diverse programma's. Als het mij als leek al opvalt op de achtergrond die was geselecteerd door hun, dan moet het voor hun toch ook zichtbaar zijn!?
Ik heb het gelijk die avond via de e-mail aan hun gemeld. Vandaag heb ik een reactie terug ontvangen dat ze de klacht afwijzen. De fabriek geeft namelijk geen pixelgarantie en de computer was scherp geprijsd. Maar ik heb het product niet bij de fabriek gekocht. En bij de verkoop was niet gezegd dat de scherpe prijs iets te maken kon hebben met het niet aanwezig zijn van pixelgarantie of de kwaliteit van de laptop.
Na wat googelen zie ik dat de computer geschillencommissie aangeeft dat de consument altijd een perfect beeld zonder defecte pixels mag verwachten.
De winkel heb ik een mail teruggestuurd dat ik niet akkoord ga met de afwijzing en de kopieen van de gegevens van een uitspraak van de geschillencommissie. Zij hadden mij toch tenslotte van te voren moeten informeren?
In hoeverre kan ik hier op doorgaan? Het product is achteraf gelijk bij aankoop al defect, heb ik dan niet het recht om een compensatie te vragen of om een nieuw apparaat?

Bij aankopen via internet heb je zelfs het recht om een artikel binnen zoveel dagen te retourneren, zonder reden.

--- Jesica Houweling ---

zondag 19 december 2010