Mogelijk motorschade bij 2 jaar oude Hyundai en 15000 km
Hallo allemaa, Ik ben hier nieuw, omdat ik het gevoel heb dat dit een moeilijke geval voor me gaat worden: Ik heb een klein autootje gekocht van een vrouwtje uit de buurt; een Hyundai Getz met (toen nog) 4000 km op de teller. Nu staat er 15000 km op de teller en er begon een lampje te knipperen wat aan en uit ging. In de handleiding stond ongeveer het volgende: Dit is een systeem wat de uitlaatgassen controleert van de auto. Als deze een defect detecteer zal deze aangaan. Als het lampje niet uitgaat wordt u geadviseerd om dit door een Hyundai dealer te laten nakijken. Dit lampe knipperde 4 keer en ging uit. Niets aan de hand dacht ik, misschien een storinkje... Toen het lampje zondag, na het starten van de auto, niet meer uitging heb ik de ANWB opgebeld: kort verhaal: rattelend geluid uit de motor niet meer verder rijden en slepen naar hyundai dealer. Nu hoor ik vandaag dat de krukasbout stuk is en bijbehorende "poulie". Omdat ik een half uur heb doorgereden (naar een veilige plaats waar ik de anwb kon bellen) is de kans behoorlijk dat er motorschade is ontstaan en dat de kosten in de duizenden euro's kunnen lopen, (auto heeft € 7000 gekost!). Hyundai zegt de nieuwe krukasbout en poelie te betalen maar de eventuele motorschade moet ik zelf betalen. Dit omdat ik geen onderhoudsbeurt heb laten uitvoeren nadat ik hem heb gekocht (januari 2010). Ik snap en begrijp dat ik de rekening grotendeels moet betalen maar het kan toch niet waar zijn dat een auto van nét 2 jaar oud motorschade heeft opgelopen?? Ik heb naar mijn mening correct gehandeld op de beurt na. Beurt had ik in augustus gepland maar moest afgezegd worden ivm met een werkreis. :-( Heb je als consument nog een voet om op te staan in deze of ligt de schuld inderdaad bij mij? Voor mijn gevoel had dit niet mogen gebeuren bij zo'n jonge auto (hyundai heeft vaker problemen gehad met krukassen en kia ook) en dat zelfs een onderhoudsbeurt hier niet had geholpen maar dat zij dit alleen gebruiken als argument? Please help...
Ik ken de autootjes, leuke karretjes maar niets voor mij! Wanneer het lampje gaat knipperen wil dat zeggen dat het oliepeil te laag is. Die info hebt u niet gekregen. Dan volgt een constant brandend lampje wat zoveel zegt dat uw smeersysteem niet werk hetgeen een indicatie is om onmiddellijk te stoppen, zo critisch is het gewoon. Op de vraag of dit normaal is bij dit soort autootjes, nee het komt nauwelijks voor maar dat zegt niet dat het nooit voor komt. Er hoeft maar een oliekeerring beschadigd te raken en het carter loopt langzaam maar zeker leeg en dan het moment waarop het smeersysteem het begeeft. Als u dat door rijdt loopt de motor vast en komt het voor dat bij het starten de krukasbout en het krukaswiel beschadigd raakt. Ga er van uit dat de motor gereviseerd moet worden. Jurisich gezien is het zeker zo dat u de reguliere onderhoudsbeurt had moeten laten plaats vinden dan was u dit niet overkomen. Derhalve bent uzelf debet aan het voorval en mag u blij zijn dat de fabrikant u deels in de kosten tegemoet komt.
De rest komt echt voor eigenrekening.
hmm.. die info heb ik inderdaad niet gekregen. De wegenwacht heeft de oliepeil bekeken en die was normaal... Volgens de handleiding heeft het niets te maken met olie, maar ik ben een leek. Hierbij een afbeelding van welk lampje 4 keer knipperde: http://img34.imageshack.us/img34/2152/getattachmentwnd.jpg (geel icoontje)
Maar ziet er in ieder geval niet rooskleurig uit voor mij (n bankrekening) :-(
Bij rood brandende lampjes de auto onmiddellijk aan de kant en geen meter meer rijden, heb ik geleerd. Helaas eigen (beoordelings)fout en nalatigheid dus betalen.
Als het lampje rood was en of te maken had met olie was ik zeker gestopt, betaal niet voor niets ANWB.
Echter, was het geen van beide en de handleiding sommeerde, mits het lampje brandt (maar het lampje ging uit!), om de dealer naar de uitlaatsysteem te kijken en wel zo snel mogelijk. Maar "zo snel mogelijk" is wel relatief...
Pas toen het gele lampje na het starten niet uitging heb ik de ANWB gebeld. Dus, naar mijn mening, volgens de handleiding..
Een knipperend lampje betekent dat u de garage moet bezoeken. Er is dan een foutcode geconstateerd en moet uitgelezen worden. Een constant brandend lampje idem! Het kan evengoed een serviceindicatie zijn. Dat is juist zovervelend.
Wat er gebeurt is zal ik u stiekem vertellen. Het krukasvliegwiel is doorgedraaid waardoor de motor niet meer op tijd is ingesteld en als u pech hebt, in negen van de tien gevallen is dit aan de orde, zijn er kleppen krom en/of door de cilinders gedrukt. U kunt het beste een vervangende motor kopen, die zijn op zich niet al te duur.
Wat een papegaaien praat, dit heeft TS al geschreven!
haha... prachtige conclusie..
Nee, mensen even een update:
Het ziet er wel goed uit, maar zekerheid heb ik volgende week.
Ik heb vandaag een goed en constructief gesprek gehad met de "garantieman" van de garage. Ik heb aangegeven dat ik niet aan mijn verplichting heb voldaan van het uitvoeren van een klein onderhoudsbeurt maar dat dit niet zomaar stuk kan gaan vooral omdat er geen aanleiding voor was in de vorm van een technisch fout of storingslampje of iets anders...
Verder: ook al had ik een klein onderhoudsbeurt uitgevoerd, de krukas wordt niet gecontroleerd bij een klein onderhoudsbeurt, bij een grote beurt wordt de kleppen bekeken, maar zelfs dan zet ik vraagtekens of ze een signaal zouden oppikken dat de krukas mankementen vertoond..
De garantieman is het met mij eens en oppert daarom bij Hyundai Nederland om dit vergoed te krijgen. Persoonlijk zou ik akkoord gaan als ik een deel van de kosten zou moeten betalen, ook al lijkt dit niet veel te zijn, omdat het merendeel vergoedt zal worden door Hyundai... Ik hoor volgende week meer hierover maar als dit werkelijk zo is dan vind ik dat Hyundai dit issue niet theoretisch oppakt maar realistisch bekijkt en waarschijnlijk realistisch oplost :-)
voorlopige conclusie: Hyundai gaat alles kostenloos repareren! Ben zeer blij!!!! Tot ik de auto gerepareerd teruggkrijg kan ik het haast niet geloven. Auto is nu bijna 2 weken weg en ik heb met garage afgesproken dat als hij maandag niet klaar is ik vervangend vervoer krijg... uiteraard heb ik ook opdracht gegeven voor een groot onderhdousbeurtje :-)
Gefeliciteerd, Adje.
Thanks Cicero!
@Cicero; Het kan goed verkeren dat ik soms schrijf hetgeen er al stond, dit is geen opzet. Ik lees niet allemand antwoorden, daartoe heb ik de tijd niet dus verzoek ik u om u daaraan niet te storen.
Het is geen kwestie van eraan storen, maar het is storend. "Soms" kan je vervangen door "regelmatig" zoals je ook op een ander forum doet. Zoals een goed Chinees spreekwoord zegt: doe je werk goed of helemaal niet. Het niet lezen en/of begrijpen van een vraag is ook door tijdgebrek een oorzaak van foute reacties. Begrijp je niet, dat je zo onmogelijk naar behoren kan functioneren? Het mag dan geen opzet zijn, maar je maakt wel die keuze en naar mijn beste weten heb je geen ziekte om het te rechtvaardigen. By the way als de vragensteller je advies zou hebben opgevolgd " U kunt het beste een vervangende motor kopen, die zijn op zich niet al te duur" zou hij mooi voor niets de klos zijn geweest, maar om dit onder het mom van tijdgebrek te scharen, lijkt me een ongepaste uitvlucht.