Mogelijk motorschade bij 2 jaar oude Hyundai en 15000 km

12 reacties

Hallo allemaa, Ik ben hier nieuw, omdat ik het gevoel heb dat dit een moeilijke geval voor me gaat worden: Ik heb een klein autootje gekocht van een vrouwtje uit de buurt; een Hyundai Getz met (toen nog) 4000 km op de teller. Nu staat er 15000 km op de teller en er begon een lampje te knipperen wat aan en uit ging. In de handleiding stond ongeveer het volgende: Dit is een systeem wat de uitlaatgassen controleert van de auto. Als deze een defect detecteer zal deze aangaan. Als het lampje niet uitgaat wordt u geadviseerd om dit door een Hyundai dealer te laten nakijken. Dit lampe knipperde 4 keer en ging uit. Niets aan de hand dacht ik, misschien een storinkje... Toen het lampje zondag, na het starten van de auto, niet meer uitging heb ik de ANWB opgebeld: kort verhaal: rattelend geluid uit de motor niet meer verder rijden en slepen naar hyundai dealer. Nu hoor ik vandaag dat de krukasbout stuk is en bijbehorende "poulie". Omdat ik een half uur heb doorgereden (naar een veilige plaats waar ik de anwb kon bellen) is de kans behoorlijk dat er motorschade is ontstaan en dat de kosten in de duizenden euro's kunnen lopen, (auto heeft € 7000 gekost!). Hyundai zegt de nieuwe krukasbout en poelie te betalen maar de eventuele motorschade moet ik zelf betalen. Dit omdat ik geen onderhoudsbeurt heb laten uitvoeren nadat ik hem heb gekocht (januari 2010). Ik snap en begrijp dat ik de rekening grotendeels moet betalen maar het kan toch niet waar zijn dat een auto van nét 2 jaar oud motorschade heeft opgelopen?? Ik heb naar mijn mening correct gehandeld op de beurt na. Beurt had ik in augustus gepland maar moest afgezegd worden ivm met een werkreis. :-( Heb je als consument nog een voet om op te staan in deze of ligt de schuld inderdaad bij mij? Voor mijn gevoel had dit niet mogen gebeuren bij zo'n jonge auto (hyundai heeft vaker problemen gehad met krukassen en kia ook) en dat zelfs een onderhoudsbeurt hier niet had geholpen maar dat zij dit alleen gebruiken als argument? Please help...

dinsdag 5 oktober 2010