rechten bij ondeugdelijke aankoop auto

2 reacties

Hallo, vorige week heb ik een auto gekocht. Ik heb een proefrit met de auto gemaakt en een kennis die automonteur is heeft de auto bekeken. De koppakking lekte en deze zou vervangen worden. Afgelopen vrijdag heb ik de auto opgehaald met een nieuwe apk en een nieuwe (volgens de verkoper) klepdekselpakking. Onderweg naar huis (50km rijden) begint de auto heel erg te roken en thuis aangekomen doen we de motorkap open en zie ik tot mijn schik dat de motor in brand staat! De verkoper gebeld en die moest overleggen hoe nu verder. De volgende dag ben ik naar een monteur gegaan en die liet zien dat er een scheur (+-5 cm) in de kleppendeksel zit en dat deze onmogelijk tijdens de terug rit ontstaan kan zijn. Ook blijkt volgens een monteur uit amersfoort dat de klepdekselpakking niet vervangen is, de garage beweert echter dat dit wel is gebeurt. Mijn monteur zegt dat ze de deksel alleen hebben aangedraaid en dat daardoor waarschijnlijk de scheur is ontstaan. De verkoper is het hier niet mee eens en wilt de helft van de reparatiekosten betalen. Volgens mijn monteur is dit nog geen 100,-. Volgens de verkoper is dit 500,-. Ik heb geprobeerd een middenweg met het garagebedrijf te vinden door zelf de auto bij een monteur te laten maken en de kosten te delen. Hier gingen ze echter niet mee akkoord. Zij blijven bij hun oplossing door zelf een monteur voor 500,- te sturen en de kosten te delen. Ik heb ze nogmaals verteld hier niet mee eens te zijn. de verkoper heeft gisteren in een telefoongesprek zelfs toegegeven dat hij op de hoogte was van de scheur maar dat dit volgens hun monteur geen kwaad kon. Hij heeft voor de verkoop mij nooit hiervan op de hoogte gesteld. Omdat de verkoper niet met een reele oplossing is gekomen heb ik gister een aangetekende brief verstuurd waar alle feiten in staan. Ik heb ze een termijn van 2 weken gegeven schriftelijk te reageren op mijn brief waarin ik 2 opties heb gesteld. Of mijn geld terug of zij repareren de auto kosteloos. In de brief heb ik geschreven dat wanneer ze dit niet doen ik juridische stappen ga ondernemen. Ik verwacht echter geen reactie op deze brief maar ik vroeg me af hoeveel kans ik maak mocht ik dit voor laten komen bij een rechter. Als ik er zeker van kan zijn dat ik in mijn recht sta dan zal ik er alles aan doen dit te winnen. Het garagebedrijf is helaas niet aangesloten bij de bovag dus daar kan ik geen beroep op doen..Alvast bedankt!

woensdag 9 februari 2011