Schade Volvo V50 2.0D Motor op hol geslagen.

8 reacties

Beste Rijdende Rechter,

Ik heb onderstaande brief gemaild naar Volvo Nederland. Ik ben heel nieuwsgierig of ik deze onstaande schade nog kan verhalen bij Volvo Nederland. Graag hoor ik graag van mede forumgebruikers wat jullie visie/oplossing hiervoor is. Alvast bedankt voor jullie luisterend oor.

Beste Custumer Services,

Op 3-6-2011 ben ik de trotse bezitter geworden van een Volvo V50 2.0D bouwjaar 2007. Heb destijds voor volvo gekozen omdat ze bekend staan om zijn betrouwbare motoren. Aangezien de auto altijd in onderhoud is geweest bij Volvo heb ik er ook voor gekozen het onderhoud ook door te zetten bij onze plaatselijk volvodealer broekhuis te Emmen.

Direkt bij zijn eerst beurt bij de firma Broekhuis heb ik aangegeven dat de auto beetje hikt als een vaste snelheid hanteert. Zeg maar stotterd. De monteur destijds gaf aan dat hij dan geregeneerd moest worden. Dat heeft zoals U waarschijnlijk kunt zien in uw database ook gedaan.
De auto heeft netjes steeds zijn beurten en reparaties gehad maar dat hikken kwam toch steeds naar voren, en onderweg naar de APK afspraak in december/januari 2013/2014 gaf de auto ineens spontaan gas. Dit heb ik gemeld/geregisteerd bij werkplaatsorder maar er kwam uit de computer dat er niks aan de hand was?

Nu rijd ik afgelopen februari weer onderweg naar mijn werk en geeft de auto weer spontaan gas. Dit is trouwens best spannend als je net aan het inhalen bent. Eenmaal op het werk auto weggezet en ik wil hem aan de eind van dag weer starten en dat gaat heel slecht en gaat gepaard met hevige rookontwikkeling. Auto uitgezet en maar direkt contact gezocht met een plaatselijkw vakgarage (Opel Ganzevoort) in Borger. Want ik durf er niet meer mee verder te rijden. Ondertussen oliepeil gemeten en die zat ver boven het maximum. Mijn bevindingen gemeld en de garage gaf aan de auto daar neer te zetten en mijn weg naar huis vervolgen met een leenauto.

De volgende dag telefoon dat mijn verstuivers niet goed waren ( te heet geworden??) en dat deze alle 4 gereviseerd/vervangen moesten worden om dat ze blauw uitgeslagen waren. 195 euro excl btw per stuk en excl. (de)montage. Rekening bijna 1300 euro.
Opdracht gegeven om dit uit te voeren want ik kan nou eenmaal niet zonder mijn auto. Vervolgens weer een telefoontje van de garage dat het vervangen was maar de auto nog steeds heel beroerd liep. Ze hebben de motor onderzocht en blijkt dat hij op hol geslagen is en dat hij vervangen moet worden. Kosten optie: ruilblok excl. de al gemaakte kosten om en nabij de 4400 euro. Dit geld heb ik niet en zeker niet voor een auto waarvan de handelswaarde ongeveer 6000 a 7000 euro is en de kosten alles bij elkaar dik 5000 euro zijn. Dit kan voor mij niet uit. Radeloos en zoekend naar een oplossing werd ik getipt om contact op te nemen met Digicar te Doetinchem. Zij zijn bekend met dit probleem?? Ik dacht waarom kennen ze dit probleem. Dus mijn probleem neergelegd bij Digicar en tevens de vraag gesteld of dit vaker voorkomt.

En wat schets mijn verbazing. De beste mensen omschrijven mijn klacht zonder dat ik in detail het met hem had besproken. De motorblokken van 2006 tot en met 2008 blijken een serie te zijn die niet bij volvo zijn gemaakt , maar door een andere fabriek en dat er groote problemen zijn met o.a. het roetfilter en dat deze in het verleden door o.a. Digicar allemaal aangepakt zijn omdat het filter verstopt raakt hier door de oliedruk oploopt en deze via het autolaatsysteem het naar buiten gooit. En als hier te lang mee door gereden word je het blok kunt afschrijven. Zij gaven als ik mss er op tijd bij was dat zij het probleem konden oplossen. Aangezien ik niet exact wist hoe het met mijn blok gesteld is heb ik de auto via een autotransporter laten afvoeren naar Doetinchem. Helaas blijkt ook na hun expertisie de blok op hol te zijn geslagen en niet meer te redden. Kosten voor reparatie bijna identiek aan de geschetste kosten van Opel garage Ganzevoor te Borger. In de staat waarin hij nu verkeerd krijg ik van Digicar er nog 1750 euro voor.

Mijn vraag is wat nu? Ik ben hiervoor niet verzekerd. En de klacht tot 2x aan toe kenbaar gemaakt bij de Volvo werkplaats in Emmen en er is er dan geen een iemand bij volvo die het probleem dan herkend, terwijl het een klacht is die blijkbaar algemeen bekend is. Als er accuraat op was gereageerd dan zat ik nu deze brief niet te schrijven.

Als er bij de eerste melding er accuraat op was gereageerd had ik nu nog met plezier in mijn volvo kunnen rijden. En nu is mijn blok op hol geslagen en zit ik met een schadepost van dik 5000 euro. En deze kosten kan ik niet dragen en economisch gezien kan het ook niet uit op hem te laten repareren.

Hoe staat Volvo hierin. Deze schade is mij niet te verwijten. Ik heb met heel veel plezier in deze volvo gereden maar wat nu? Wat kunt U voor mij nog hierin betekenen?

Ik hoor graag van U,

René Mink van der Werf

dinsdag 18 maart 2014