Tweedehand auto met verborgen gebrek

1 reactie

Oktober 2011 heb ik een Mini Cooper gekocht bij een gerenommeerde dealer. Na maanden prima te hebben gereden met de auto begon er een geel lampje op dashboard te branden. Ik ben met dat gele lampje naar mijn plaatselijk officiële Mini dealer gegaan in de veronderstelling dat het snel verholpen zou zijn.

Het bleek dat ik mijn auto niet meer verder kon rijden. Er werd mij verteld dat enkel de oplossing om een ruilblok of een nieuw motorblok te implementeren. Ze zeiden dat er op de bougie een 'helicoil' was aangebracht die nu de cilinderkop volledig is doorgefikt. Het gat is ermate groot geworden dat een reperatie niet meer mogelijk is. Zij adviseerde mij dit direct bij de verkopende partij mede te delen.

De verkopende partij wilde dit eerst uiteraard zelf ook even beoordelen. 3 weken later zijn zij er inmiddels ook achter dat dit niet meer te repareren is en enkel een gebruikt blok of nieuw blok in moet komen. Maar aangezien de aankoop een Netto deal betrof en er geen garantie op de auto zat, ben ik verantwoordelijk voor 50% van de kosten. Ik krijg wel 24 maanden garantie op het nieuwe blok. Dit noemen ze heel mooi een coulancevoorstel.

Ik ben hier nog niet mee akkoord gegaan aangezien het om E 1000,- gaat. Het nieuwe blok kost volgens hen netto E 1950,-. En dat terwijl ik de auto een half jaar geleden voor 6000,- heb gekocht inclusief verborgen gebrek. Die auto was dat dus helemaal niet waard toen ik hem kocht. Hij had al wel 176000 km gereden toen ik hem kocht en had rekening gehouden met mogelijk onderhoud en heb ik ook grondig gedaan. Maar dit had ik onmogelijk kunnen voorkomen.
Hij zal met een nieuw blok die waarde ook nooit meer krijgen. Dus wat mij betreft niks Netto deal en dit heeft ook niks met garantie te maken. Ik als leek kan onmogelijk zien of er met de bougies is geknoeid.

Vooralsnog blijf ik bij mij standpunt dat de verkoper verplicht is een deugdelijk product af te leveren en dat het product moet voldoen aan de verwachtingen van de koopovereenkomst. Het product voldoet hier duidelijk niet aan en is de verkoper toch volledig aansprakelijk?. Ik ben degene die coulant is en de koopovereenkomst niet ontbind en daarentegen de verkoper de gelegenheid geef tot een oplossing te komen.

echter geven ze aan dat dit hun definiteve voorstel is. Wat kan ik nu het beste doen?

met vriendelijke groet

F.J. Uyt den Bogaard

woensdag 13 juni 2012