Tweedehands verkoop gebrek

1 reactie

Ik heb een (Android) mobiele telefoon gekocht via een Chinese site voor mijn werk (als software ontwikkelaar). Na twee dagen dit toestel gewoon gebruikt te hebben (met 1 simkaart), besloot ik om het toestel tweedehands te koop te zetten omdat ik tot de conclusie was gekomen dat ik eigenlijk een andere nodig heb voor wat ik wil ontwikkelen. Diezelfde dag nog had ik een koper. We hebben samen uitgebreid gekeken naar het toestel en hij heeft hem toen gekocht.

Na drie dagen kwam hij met de klacht dat met twee simkaarten het toestel wel eens beide verbindingen verliest. Aangezien ik natuurlijk niet het toestel terug hoef, heb ik hem verwezen naar de winkel, die een jaar lang garantie biedt. Eerlijkheidshalve heb ik er bij verteld dat dit niet geheel triviaal is, omdat het wel een paar tientjes verzendkosten is naar China, maar, ik suggereerde gewoon eerst eens een mailtje te doen naar de winkel, wie weet sturen ze wel voor niets een nieuwe op. Na vier dagen kwam hij met dezelfde klacht, maar nu met het verzoek het toestel terug te nemen. Hoewel ik het heel vervelend vind, heb ik zelf niets voorgelogen of anders verteld, en er zit ook nog gewoon garantie op het toestel; vandaar dat ik het toestel niet wil terugnemen. De koper werkt niet bepaald mee omdat hij weigert om de winkel zelf even te e-mailen, hoewel ik hem dat meerdere malen heb gevraagd.

Is dit redelijk van mij, of niet?

En, hoe zit het wettelijk? Volgens mij heeft hij een plicht om het product goed te inspecteren voor verkoop, omdat ik immers als particulier geen garantie geef op tweedehands goederen. Het lijkt hier echter te gaan om een verborgen gebrek, waar ik niet van wist en wat de koper niet had kunnen voorzien door het product beter te inspecteren bij de verkoop.

zaterdag 29 oktober 2011