Verkochte camper

5 reacties

Begin deze maand heb ik een camper uit het jaar 1989 verkocht welke ik zelf slechts 3 maanden in mijn bezit gehad heb.
Ik heb de camper gekocht omdat deze motorisch 100% in orde zou zijn.
Mij werd verteld dat de motor vervangen was en de camper een APK en een grote beurt had gehad.

Omdat de camper goed reed en ik de APK papieren had gezien heb ik hier verder geen aandacht meer aan geschonken.

Ik had de camper gekocht om deze op te knappen, er mee op vakantie te gaan en weer door te verkopen.
De reden voor deze constructie was omdat ik werkeloos was (ondertussen gelukkig na 7 maanden thuis te hebben gezeten heb ik sinds 2 weken een nieuwe baan) en toch op vakantie wou met mijn gezin.

Ik heb de camper vooral van binnen volledig opgeknapt en na mijn vakantie weer tekoop gezet op internet om hier een kleine winst mee te maken.

Na 2 weken de camper op het internet te hebben aangeboden kwam er een koper die ik heb toegestaan de camper te onderzoeken en proef te rijden.
De camper lekte iets aan olie, en ik heb dit bij verkoop doorgegeven aan de koper.
De camper was enkele weken hiervoor onderzocht op de lekkage door een dieselmotoren bedrijf en deze gaf aan dat het hier puur om zweten van het blok ging en dat dit normaal was bij campers van deze leeftijd.

(ik stond er niet bij stil dat er een ander blok in was gekomen.)

In de dagen na de verkoop kreeg ik veel vragen omtrent de camper. Deze waren in de trant van, hoe werkt de omvormer, waar is de trekschakelaar van de boxen achterin voor, hoe werkt de navigatie, hoe kan ik de camper buiten op 230volt aansluiten en meer van deze zaken.

Aangezien ik een particulier ben en deze meneer elke keer vriendelijk te woord had gestaan kreeg ik steeds meer het gevoel dat meneer achteraf niet tevreden was met de aankoop. Ik heb meneer per mail aangegeven dat ik geen zin had om nog verdere zaken uit te leggen omdat hij hier met enig kijken zelf ook achter zou komen.

Hierna werd het enkele dagen stil.
10 dagen na de verkoop krijg ik van de koper een mail waarin hij mij meld dat er van alles mis is met de camper en dat ik wel zou horen van zijn rechtsbijstand.

Op 31e augustus ontvang ik inderdaad een brief van zijn rechtsbijstand met een offerte waar zeer veel onderdelen op staan welke volgens de garage vervangen moeten worden.
Totale kosten €1600,00. Zijn rechtsbijstand geeft mij eenmalig de kans om te schikken voor €1000,00.

Als ik hier niet binnen 2 weken op in ga willen ze mij voor de rechter slepen wegens wanprestatie en miskoop.

Vlak voor verkoop van de camper was ik zelf met mijn gezin in de camper nog op vakantie naar Normandië geweest en was er geen enkel teken van een slecht werkende stuurinrichting, aandrijfas, kapotte fuseekogel of lekke brandstofleiding en remleiding.

Ik was dus niet op de hoogte van deze problemen, en heb er zeker mijn vraagtekens bij wanneer deze problemen ontstaan zijn.

Ik heb in 3 maanden tijd 7000 kilometer op de teller van de camper gezet en geen enkel probleem hiervan ondervonden, op een lekke brandstofpomp na welke ik door een dieselmotoren specialist uit de Hoeksewaard heb laten vervangen.

Nu ik ineens een claim van €1000,00 boven mijn hoofd heb hangen voel dit als zeer onprettig.
Ik begrijp uit de brief van de tegenpartij dat onderzoeksplicht van een koper geen wet van passen en meten is, en dat ik mij niet achter deze plicht kan verschuilen omdat ik volgens de tegenpartij van deze problemen zou hebben moeten weten.

Maar als ik van deze problemen had geweten had ik mijn gezin nooit aan deze eventuele gevaren blootgesteld.
Ik werk zelf bij de ambulance en ben dus uit ervaring ruim op de hoogte van hoe het kan aflopen als een brandstofleiding vlam zou vatten, of er een wiel zou afbreken tijdens het rijden.

Ik heb wel een rechtsbijstand maar deze zegt dat ze niets voor mij kan betekenen omdat ik geen garantie had tijdens de aankoop van de camper.

Ik ben ten einde raad en weet niet wat te doen.

kan iemand hier mij van raad voorzien?

met vriendelijke groet,
Elbert

zaterdag 1 september 2012