Zonnestroom systeem functioneert niet goed. Wat zijn mijn rechten?

0 reacties

Op 24-10-2013 kocht ik een PV-systeem met micro omvormers (zonnestroom systeem op dak). Het PV-systeem is 8-11-2014 geplaatst op dak maar functioneerde vanaf aanvang niet goed. Bij aanvang waren er 3 micro omvormers defect. Deze zijn vervangen door leverancier maar direct daarna was er weer een omvormer defect. Dit ging zo enige tijd door tot 7-2-2014. Toen heb ik leverancier gemeld dat ik geen vertrouwen meer had in het systeem en dat hij het gehele PV-systeem mocht komen ophalen en dat ik mijn geld terug wou. Leverancier heeft mij toen beloofd dat ze het nu goed gingen oplossen en dat het systeem goed werd opgeleverd. Nu 1 jaar later is er weer een defect aan de omvormers. De fabrikant van de omvormers is failliet en de omvormers kunnen dus niet meer worden gekocht. Ik ben nog steeds van mening dat het systeem onbetrouwbaar is ondanks de 20 jaar garantie op de omvormers en heb leverancier gemeld dat ik een ander systeem wil. Leverancier komt met offerte van € 2100,-- voor een nieuw systeem. Dit vindt ik onacceptabel en heb daartoe onderstaande brief gestuurd naar leverancier. Op 24-10-2013 kocht ik bij u een PV-systeem. Het betreft een PV-systeem volgens opdracht bevestiging met uw referentie D1390400 / 131890 /16016. Het PV-systeem heeft niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat: 1) Na oplevering op 8-11-2013 er 3 omvormers defect waren. 2) Na reparatie op 15-11-2013 en het opnieuw aansluiten van de omvormers, omdat ze niet volgens schema waren geplaatst en waarbij tevens 1 connector niet goed was gemonteerd, er direct weer een omvormer defect raakte. 3) Vrijdag 13-12-2013 de importeur van de Enecsys omvormers samen met u het systeem heeft geïnspecteerd en daarbij heeft aangegeven dat het systeem niet goed was geïnstalleerd en er te veel trekspanning op de kabels stond wat kan leiden tot storingen en de omvormers niet logisch waren geïnstalleerd. 4) Er op 7-2-2014 weer defecte omvormers zijn vervangen. Hierbij heb ik 3-2-2014 naar leverancier aangegeven dat ik geen vertrouwen meer heb in het systeem en dat Leverancier het systeem mag komen verwijderen met teruggave van het aankoopbedrag. In overleg zijn we toen overeengekomen dat het systeem opnieuw zou worden geïnstalleerd waarbij de omvormers onder de onderste panelen zouden worden geïnstalleerd en de defecte zouden worden vervangen. Omdat het PV-systeem nu opnieuw een defecte omvormer heeft, wat is gemeld op 17-3-2015 aan Leverancier, er geconcludeerd kan worden dat het systeem niet betrouwbaar is en ik het recht heb de koopovereenkomst te ontbinden. Hierbij ontbind ik dan ook de koopovereenkomst met betrekking tot PV-systeem. Op korte termijn kan u het PV-systeem komen demonteren. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen. Ik verzoek u vriendelijk een en ander binnen twee weken schriftelijk aan mij te bevestigen. Wat is mijn recht?

dinsdag 24 maart 2015