Blog

Afkoelingsperiode

Snowboots

Op een winterse avond krijg ik tijdens mijn telefoondienst een verhitte meneer Venema aan de lijn. “Moet u luisteren jufrouw! Meer dan een maand geleden heb ik via zo’n webshop een paar snowboots besteld. Die had ik nodig omdat mijn vrouw en ik met kerst altijd naar de sneeuw reizen om lekker te wandelen. Het is nu januari en de snowboots zijn hier begin deze maand pas afgeleverd. Maar nu hoef ik ze niet meer”.

Klantenservice

Meneer legt uit dat hij regelmatig contact heeft gehad met de klantenservice van het betreffende bedrijf. Bovendien kreeg hij van verschillende medewerkers de toezegging dat de snowboots ruim op tijd zouden worden bezorgd. ”Ze moeten gewoon doen wat ze beloven, zo moeilijk is dat toch niet?”

Bedenktijd

Samen met meneer Venema neem ik de regels van de Wet koop op afstand door. De wet geeft een bedenktijd, of afkoelingsperiode, van zeven werkdagen. De afkoelingsperiode start na ontvangst van het product. “Nee toch!” zucht mijnheer.

“Wacht even”, zeg ik snel, “De verkoper is verplicht de consument schriftelijk op deze afkoelingsperiode te wijzen. Dat moet uiterlijk bij aflevering van het product. Als dit niet gebeurt dan is de bedenktijd drie maanden”. Ik bekijk in de tussentijd de website van de webshop. Daar staat geen informatie over de bedenktijd. Meneer Venema heeft de brief die bij de snowboots zat nog eens doorgenomen. “Geen informatie, mooi!”

Afgekoeld

Per mail stuur ik meneer Venema een voorbeeldbrief die hij kan gebruiken bij het retourneren van de snowboots. Gelukkig is meneer weer wat afgekoeld als hij me hartelijk bedankt en het gesprek beëindigd. Het is acht uur geweest, het zit er weer op voor vanavond. Mijn oren zien rood van vele verhitte gesprekken. Lekker naar buiten. Afkoelen.

Geschreven door Inge Ketelaars van het Juridisch Loket.