Blog

Bijtende honden betalen

Bijtende honden betalen

Henk van Seelen komt bij het Juridisch Loket aan de balie. Hij is erg overstuur. Tijdens een mooie herfstwandeling is zijn hond gebeten door drie andere honden. Direct daarna is de hond door de dierenambulance naar de dierenarts gebracht.

Schriftelijke klacht

Henk is niet tevreden over de behandeling bij de dierenarts. Nog dagen na de operatie had de hond erg veel pijn. Achteraf bleek dat de pijnmedicatie niet goed was gedoseerd. Henk heeft de klacht voorgelegd aan de dierenarts, maar deze doet er niets mee. Henk wil nu actie ondernemen zodat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren. Het Juridisch Loket adviseert hem om een schriftelijke klacht in te dienen bij het Veterinair Tuchtcollege.

Wettelijk aansprakelijkheid

Daarnaast vraagt Henk zich af welke actie hij kan ondernemen tegen de eigenares van de drie honden. Zeker nu gebleken is dat het niet de eerste keer is dat haar honden er op los bijten. Hij heeft een hoge rekening ontvangen van de dierenarts en de dierenambulance waarvoor hij een vergoeding wil. Het Juridisch Loket geeft Henk een voorbeeldbrief waarmee hij de eigenares van de honden aansprakelijk kan stellen voor de gemaakte kosten. In dit geval is de bezitster van de dieren wettelijk aansprakelijk.

Aangetekende brief

Drie weken later komt Henk terug aan de balie. Het gaat gelukkig veel beter met zijn hond. De aangetekende brief heeft gewerkt; de eigenares van de honden zal alle gemaakte kosten vergoeden! De klacht die hij heeft ingediend bij het Veterinair Tuchtcollege is in behandeling. Hij is opgelucht dat hij iets heeft kunnen doen tegen zijn gevoel van onrecht.

Meer weten?
Kijk op de website van het Juridisch Loket voor het antwoord op uw juridische vraag. www.juridischloket.nl

Deze blog is geschreven door Emma van Duinkerken. Zij werkt als juridisch medewerker bij de vestiging van het Juridisch Loket in Amersfoort. Als juridisch medewerker vindt ze het belangrijk om positief te blijven en te denken in oplossingen. Het geeft haar voldoening wanneer ze een klant een duidelijke oplossing kan bieden waardoor een vervelend probleem verholpen kan worden.

Geschreven door Emma van Duinkerken van het Juridisch Loket.

Gerelateerde artikelen

  • Blog

    Uitgelicht forum: De kat van de buren poept in mijn tuin!