Blog

Deel 1: Vakantieproblemen, hoe los je ze op?

Daar is ‘ie dan: je welverdiende vakantie! Je koffer is ingepakt en je reisdocumenten liggen klaar. Je gaat dus goed voorbereid op reis. Toch kunnen er tijdens je vakantie altijd problemen ontstaan waar je niets aan kunt doen, zoals een verlate vlucht, een overboekt hotel of het kwijtraken van je paspoort. In deel 1 van deze reeks vakantieproblemen legt de redactie van Eerste Hulp Bij Recht uit welke stappen je kunt ondernemen. 

Verlate vlucht

Je bent netjes twee uur van tevoren aanwezig op het vliegveld om je ticket, paspoort en bagage te laten controleren. Plots zie je dat je vlucht een uur vertraging heeft! En in dat uur dat je langer moet wachten, loopt de vertraging alleen nog maar op. Pas na drie uur vertrekt je vliegtuig. Waar heb je recht op? En wat kun je zelf doen?

  1. Bij meer dan drie uur vertraging of bij annulering zijn vliegtuigmaatschappijen volgens de Europese wetgeving verplicht 250 tot maximaal 600 euro te vergoeden aan passagiers. De vergoeding is afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging en je hebt er alleen recht op als je van of naar één van de ruim dertig Europese landen vliegt dat meedoet aan deze regeling.
  2. Afhankelijk van de luchthaven en de duur van de vertraging kun je extra service verwachten in de vorm van gratis maaltijden en verfrissingen, een vergoeding voor telefoongesprekken of een vergoeding voor een hotelaccommodatie.
  3. Verzamel tijdens het wachten of na je vlucht zoveel mogelijk bewijsmateriaal, zoals de duur en de reden van de vertraging, hoe en wanneer je bent geïnformeerd, boekingsgegevens, instapkaarten en bonnetjes.
  4. Dien je claim in via de website van de vliegtuigmaatschappij waarmee je vloog en dus niet bij reisbureau of reisorganisatie waarbij je de vlucht hebt geboekt.

Wat als je claim wordt afgewezen?

  1. Meld je klacht bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Als zij je klacht geldig verklaren, nemen ze jouw verzoek gratis van je over en ontvang je de vergoeding alsnog van de luchtvaartmaatschappij. Kijk van te voren wel eerst of er al onderzoek is gedaan naar jouw probleem door de ILT.
  2. Ook kun je je verzoek indienen bij claimbedrijven zoals vlucht-vertraagd.nl of EUclaim. Zij kunnen dan voor je naar de rechter en meestal krijg je alsnog je geld terug. Wel moet je vaak nog een bepaald percentage van je compensatie aan het claimbedrijf betalen.
  3. Je kunt ook zelf naar de rechter stappen om een civiele procedure te starten.