Blog

Hoge energierekening: kapotte meter of verkeerde meterstand

November vind ik een fijne maand: wandelingen in het bos, de open haard aan, warme chocolademelk en de feestdagen nog in het vooruitzicht. Iets minder mooi is vaak de energierekening die op de deurmat valt. Veel mensen begrijpen deze rekening niet en schrikken als ze moeten bijbetalen. Dat gebeurde ook bij mevrouw Van Dungen. Ze is erg geschrokken van de hoge energierekening, want ze  moet € 400,- bijbetalen. Met tranen in de ogen staat mevrouw aan de balie. Haar handen trillen als ze de papieren uit haar tas haalt. “Hoe kan ik dit betalen van mijn AOW?” Ik neem de stapel papieren van haar over en bekijk de afrekening.

Alles zelf regelen

Mevrouw vertelt dat ze al 20 jaar in haar huisje woont. Vorig jaar is haar man overleden en nu moet ze zelf alle financiën regelen. “Dit begrijp ik helemaal niet, € 400,- het is zó erg! Volgens mij is de meter kapot.” Ik vind het heel vervelend voor deze mevrouw maar meestal is een kapotte meter niet de oorzaak. Het probleem van een hoge eindafrekening ligt vaak in het niet goed doorgeven van de meterstanden. Eens per drie jaar moet het nutsbedrijf de meterstanden zelf opnemen. De andere twee jaren geeft de klant de stand door of wordt het verbruik geschat.

Samen proberen we erachter te komen wat de oorzaak kan zijn. Zijn er nieuwe apparaten aangeschaft en zijn de meterstanden correct doorgegeven? Dan valt mijn oog op het betaalde voorschot, dat lijkt aan de lage kant. Als ik mevrouw vraag hoe dat andere jaren was geregeld, haalt ze haar schouders op. “Ik weet daar niets van, dat deed mijn man altijd”. Ik raap de papieren bij elkaar en vraag haar morgen terug te komen met de bankafschriften van het afgelopen jaar en de energierekeningen van voorafgaande drie jaren. 

Lekkere gebakjes

De volgende middag komt mevrouw langs met een grote map. Bij het vergelijken van de diverse rekeningen, zie ik dat het verbruik niet is toegenomen. De meterstanden lijken ook te kloppen. Wel is het voorschot halverwege het afgelopen jaar drastisch verlaagd. “Hoe dat komt?” Haar wangen kleuren als ze beseft waar het mis is gegaan. “Ik vond het voorschot  wat aan de hoge kant en nu mijn man er niet meer is, ben ik vaker van huis dus dacht ik dat het voorschot wel naar beneden kon”. Door de lagere maandlasten kon ze vaker de stad in, een gebakje eten of een dagje met de trein naar haar zus.

Helaas, de rekening moet alsnog betaald worden. Gelukkig kan dat in termijnen. Mevrouw Van Dungen heeft het er even moeilijk mee maar ziet toch ook de voordelen. “Die lekkere gebakjes en de opbeurende bezoekjes aan mijn zus hebben mij zoveel energie gegeven. Energie die ik nodig had om het verlies van mijn man te kunnen verwerken”. Zo kun je er ook naar kijken!

Geschreven door Inge Ketelaars van het Juridisch Loket.

Gerelateerde artikelen

  • Blog

    Naar de garage? Voorkom dat je wordt opgelicht