Blog

Kopen via internet, is dat wel veilig?

Een vakantie boeken, kleding kopen of de laatste kaartjes voor een popconcert in de wacht slepen. Dat alles zonder opdringerige verkopers of een lange rij, en vaak ook nog goedkoper dan in de winkel. Toch zit er wel eens een addertje onder het gras bij online winkelen. Waar moet u op letten? En wat kunt u doen als het toch verkeerd is gegaan? 

“Het probleem dat voor de consument de meeste overlast geeft, is dat een online aankoop uiteindelijk niet wordt toegestuurd. Als het dan een ‘nep-webshop’ blijkt, valt dat onder fraude of oplichting en daartegen kan vooral de politie optreden. Als er bijvoorbeeld leveringsproblemen zijn, kunnen mensen ook bij ons terecht.” Dat vertelt Saskia Bierling van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Als onafhankelijk toezichthouder komt ACM op voor onder meer het consumentenrecht. 

Wat als het misgaat? 
Maar voordat u zich naar de politie of ACM spoedt, is het belangrijk dat u zoveel mogelijk (mail)correspondentie met de verkoper bewaard heeft. Dat kan immers als bewijs dienen in een eventuele juridische procedure. Stuur de verkoper ook eerst een aangetekende brief of, wanneer u geen gegevens hebt, een e-mail waarin u oproept om het product voor een bepaalde datum alsnog te leveren. 

Wanneer dit niets oplevert, kunt u bij de politie aangifte doen van internetoplichting. Strikt juridisch gezien gaat het hier vaak echter om wanprestatie, waartegen de politie weinig actie onderneemt. Uw aangifte is toch belangrijk. De politie kan bij meerdere meldingen inzien dat het om doelbewuste acties gaat, en de dader zodoende alsnog opsporen. 

Geleden (financiële) schade zult u op deze manier echter niet snel terugzien. Daarvoor is een civiele procedure bij de rechtbank nodig, en die zult u zelf moeten opstarten. Ga altijd wel eerst even na of u via het betalingssysteem waarmee een product betaald is, een creditcard bijvoorbeeld, geld terug kunt vragen. Ten slotte is het verstandig te waarschuwen voor webshops die de regels niet naleven. Daarvoor kunt u onder meer bij ACM terecht. Saskia Bierling: “Je kunt bij ons je beklag doen en advies vragen over welke stappen je kunt zetten, maar uiteindelijk moet iemand het wel zelf doen. Wij kunnen natuurlijk wel proberen om de verkoper aan te pakken.” Dat doet de toezichthouder onder meer door boetes op te leggen.

Hoe zijn problemen te voorkomen? 
Prettiger is natuurlijk om alle ellende te voorkomen. Via consuwijzer.nl probeert ACM daarmee een handje te helpen. Zo bestaat er een heuse online shopscan. “Zeker als het om een groot bedrag gaat, is het belangrijk om zelf uit te zoeken welke partij er aan de andere kant van de lijn zit”, weet Bierling. “Een webshop starten kan tegenwoordig bijna iedereen. Als je op het eerste gezicht zou kunnen zien dat het om een site met verkeerde intenties gaat, zouden veel minder mensen er een probleem mee hebben. De consument moet vooraf dus heel goed bedenken of hij ergens geld in wil stoppen. Als iets bij de ene aanbieder veel goedkoper is dan bij de rest, moet er toch een belletje gaan rinkelen.” 

Wat doet ACM?
De Wet Verkoop op Afstand beschermt de consument tegen risico’s bij met name kopen via internet. Nadat uw bestelling is aangekomen, heeft u bijvoorbeeld  zeven werkdagen de tijd om te bedenken of dit wel echt het product is dat u voor ogen had. Wanneer een webshop is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, is dat zelfs veertien dagen. Vanaf juni 2014 geldt die termijn voor alle webwinkels.

Als niet anders is afgesproken, moet een product bovendien uiterlijk 30 dagen na bestelling bezorgd worden. Voor producten als etenswaren gelden vanzelfsprekend andere regels. Mocht u besluiten de aankoop binnen de bedenktijd te ontbinden, dan moet u het product tijdig terugsturen. De verkoper moet uw geld vervolgens binnen wederom 30 dagen terugstorten. Een verkoper die zich niet aan al deze regels houdt, kan met ACM te maken krijgen.

 “De regels waaraan webwinkels zich moeten houden, zijn er om consumenten te beschermen. Als winkeliers zich daar niet aan houden, kunnen wij daar in allerlei vormen tegen optreden”, legt Saskia Bierling uit. Zo kan ACM als toezichthouder boetes of een preventieve last opleggen zodat dreigende overtreding in de kiem gesmoord worden. 

Hoe veilig is online shoppen?
Dat vrijwel iedereen tegenwoordig zelf een webshop kan beginnen, was al duidelijk. Maar wordt vooraf dan niet gekeken of die wel aan alle eisen voldoet? “Nee hoor, dat is hetzelfde als wanneer je een winkel begint, dan word je ook niet gescreend.” Volgens Bierling is het dus maar hopen dat iemand zich goed heeft georiënteerd en geen snode plannen heeft. 

Aan internetwinkelen zitten dus haken en ogen, maar hoe veilig is het nou eigenlijk? “Het is zo veilig als je het zelf maakt”, vindt Bierling. “Er zijn dingen die je kunt doen om het risico zo klein mogelijk te maken.” Ze wil dan ook zeker niet zeggen dat online kopen niet goed is, “maar je moet je wel even drie keer achter je oor krabben voordat je een grote aankoop doet bij een onbekende partij, waarbij je ook nog eens een groot bedrag vooruit moet betalen.” Ook benadrukt ze nog dat voor websites als Marktplaats meestal andere normen gelden. “Wij richten ons op de relatie tussen ondernemer en klant, terwijl consumenten op dat soort websites dingen aan elkaar verkopen.” Voor ondernemers die op Marktplaats actief zijn, gelden de regels uiteraard wel.  

Bekijk ook 'internetwinkel levert verkeerde spullen' uit Recht in de regio.

 

Gerelateerde artikelen