Blog

Naar de garage? Voorkom dat je wordt opgelicht

Onnodige reparaties en torenhoge reparatierekeningen. De consumentenbond en het televisieprogramma Rambam brachten al aan het licht dat garages lang niet altijd even betrouwbaar zijn. Maar wat duidt op een betrouwbare garage? En wat moet je doen als een garage je oplicht?

Je vertrouwde auto heeft net kilometers afgelegd op de Route du Soleil. Bij terugkomst ben je toch niet helemaal tevreden over de staat van de auto. Je besluit dat het tijd wordt om de auto na te laten kijken en maakt een afspraak bij een garage in de buurt. Maar is deze garage wel betrouwbaar?

Stem van te voren de kosten af
Als je de auto weer kan ophalen, wil je niet schrikken van de kosten. Jan Bremer is garagehouder en hij legt uit dat een goede autogarage altijd een verwacht kostenplaatje maakt voor de reparatie. ‘’Het is zaak om zo transparant mogelijk te zijn en de keuze bij de klant te leggen. De klant bepaalt immers wat er uiteindelijk gebeurt,’’ vertelt Bremer.

Bremer is erg transparant, maar niet iedere garage gaat zo te werk. Het op voorhand melden van de kosten is juridisch namelijk niet verplicht. Marcel Kikkert, advocaat bij Vallenduuk Advocaten legt uit dat je achteraf wel inzicht moet krijgen in de kosten. ‘’Een garage is wettelijk gezien verplicht inzichtelijk te maken wat er is gedaan en wat zij daarvoor in rekening hebben gebracht’’, legt Kikkert uit. ‘’Dit houdt niet in dat je de garage niet op voorhand al inzicht in de kosten kan geven. Het is voor de garage vaak een kleine moeite om inzicht in de kosten te geven en op papier te zetten wat er gaat gebeuren.’’

Wat mankeert mijn auto?
Je auto is afgeleverd en je hebt een inzicht gekregen in de kosten. Eenmaal buiten bedenk je je toch. Hoe weet je nu zeker dat ze deze mankementen ook écht gaan verhelpen? Bremer legt uit dat mensen niet precies weten wat er gerepareerd moet worden. ‘’We proberen het ‘garage-jargon’ te vermijden. Daarnaast vinden wij het heel normaal om op een foto te laten zien wat er precies gaat gebeuren. Dat zegt een klant veel meer’’, zegt Bremer.

Durk Bloemhof is garagehouder in Deventer en hij probeert zo transparant mogelijk te zijn naar zijn klanten. Tijdens het proces filmt hij alle onderdelen en reparaties. Hiermee probeert hij de betrouwbaarheid van het bedrijf te vergroten. ‘’In het verleden hebben wij wel eens een akkefietje gehad met een klant die ons niet betrouwbaar vond. Sindsdien filmen wij wat er tijdens het proces gebeurt. De klanten kunnen op die manier terug zien wat er op de factuur is vermeld,’’ legt Bloemhof uit.

Er zijn natuurlijk nog een aantal zaken die er voor zorgen dat een garage niet betrouwbaar over komt. In sommige gevallen is er bijvoorbeeld een onprofessionele sfeer. Een garage kan je dan onder druk zetten om een beslissing te nemen. Daarnaast kan je denken aan een te mooie aanbieding, ongeordende werkplaats of communicatiefouten.

Opgelicht door de garage. En nu?
Als je denkt het slachtoffer te zijn geworden van een ondeugdelijke garage, moet je direct na constatering de garage hiervan schriftelijk op de hoogte stellen. Geef in je brief aan wanneer je je klacht opgelost wil zien. Je bent verplicht om de garage de gelegenheid te geven om alsnog de reparatie goed uit te voeren. Weigert het garagebedrijf een nieuwe reparatie, dan kan je op kosten van dit bedrijf de reparatie door een ander laten uitvoeren. Ook dit moet je vooraf schriftelijk melden bij de garage. 

Reparatie niet uitgevoerd
Het kan zo zijn dat een garage een reparatie of beurt niet heeft uitgevoerd. “In het civiel recht is dit een onrechtmatige daad. In het strafrecht zou dit oplichting kunnen zijn”, legt Kikkert uit. Hij adviseert om in eerste instantie de garage te confronteren en het geld terug te vragen. “Is de garage daartoe niet bereid, kan aangifte worden gedaan bij de politie van oplichting of een civiele procedure gestart worden om het geld terug te krijgen. Als de garage is aangesloten bij een branchevereniging, zoals BOVAG, kunnen zij wellicht wat betekenen. Als de garage onderdeel uitmaakt van een keten, bijvoorbeeld KwikFit, kan het hoofdkantoor soms interveniëren.”

Onnodig vervangen van onderdelen
Malafide garages vervangen of repareren soms onnodig onderdelen. In het strafrecht zou ook dit oplichting kunnen zijn. In het civiel recht ligt dit ingewikkeld. “Als er een overeenkomst is gesloten om de auto te maken, is er dus geen overeenkomst om onderdelen die niet stuk zijn te vervangen. Er is dan ongevraagd een prestatie geleverd. De klant kan er voor kiezen deze onderdelen niet te betalen. In dat geval zal de garage de situatie weer ongedaan moeten maken. De nieuwe onderdeel moeten er weer uit, en de oude onderdelen moeten teruggeplaatst worden. Als de garage er voor kiest om de onderdelen te laten zitten, heeft de klant dus een voordeel.’’

Garage aanklagen bij de rechter?
Naar de rechter stappen vanwege problemen met een garage gebeurt niet veel. Dat heeft vooral te maken met de kosten. Een civiele procedure zal al snel meer kosten dan het bedrag waar het om gaat. “In het strafrecht zal de politie snel stellen dat het een zaak is voor het civiel recht. De politie heeft vaak geen zin in dit soort zaken. Op die manier is het uiteindelijk lastig om je recht te halen’’, legt Kikkert uit. 

Gerelateerde artikelen

  • Blog

    Hoge energierekening: kapotte meter of verkeerde meterstand