Blog

Vroege vogels

Op maandagochtend zie ik de eerste klanten al heel vroeg voor de deur van het Juridisch Loket staan. Een weekend kan lang duren als je met een probleem zit en hulp nodig hebt. Als de deur opengaat, loopt een mevrouw meteen door naar mijn balie.

Ze begint te huilen als ik haar vraag waarmee ik kan helpen. Ik haal een glaasje water waarna ze iets rustiger haar verhaal vertelt. “Vrijdagmiddag, net voor het weekend, gaat de deurbel”. Ze neemt nog een slokje water en dept haar ogen met een zakdoekje. “Daar stond de deurwaarder met een dagvaarding” vertelt ze. Ze legt de dagvaarding, doorgescheurd maar weer met plakband aan elkaar geplakt, voor me neer. “Mijn zoon werd een beetje boos”, lacht ze verontschuldigend door haar tranen heen.

In de dagvaarding lees ik dat het om een niet betaalde telefoonrekening gaat. Mevrouw legt uit dat dit niet de eerste onbetaalde rekening is. Maar het is wel voor het eerst dat ze een dagvaarding krijgt. Sinds haar man werkloos is geworden, stapelen de schulden zich op. Voor dit gezin zijn de gevolgen van de crisis nog duidelijk voelbaar. Gelukkig is mevrouw er vroeg bij en lijkt het er op dat ze nog het nodige kan doen om erger te voorkomen.

Ik adviseer haar om zelf contact op te nemen met de diverse schuldeisers en afspraken te maken over het aflossen van de schulden. Hoewel schuldeisers niet verplicht zijn om in te stemmen met een afbetalingsregeling, is dit de eerste stap naar een oplossing. Als er geen regeling mogelijk is, dan kan zij terecht bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. In het uiterste geval kan de WSNP (Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen) uitkomst bieden. De rechter dwingt in dat geval de schuldeisers tot een akkoord.

Deze mevrouw heeft op tijd hulp gevraagd, waardoor een juridische procedure waarschijnlijk niet nodig is. Als ze naar buiten loopt propt ze haar papieren zakdoekje in de prullenbak. Het is nog vroeg maar de zon schijnt al weer.

Geschreven door Inge Ketelaars van het Juridisch Loket.

Gerelateerde artikelen